Kľúčové dokumenty
Sloboda učiť sa (C. Rogers and H. Freiberg, 1969) – Inklucentrum, 2020
Svetová deklarácia Vzdelávanie pre všetkých (pdf na stiahnutie) (Thajsko, 1990).
Prehlásenie zo Salamanky (pdf na stiahnutie) (UNESCO, Salamanka, 1994) – podpísané 92 vládami sveta.
Index inklúzie – najnovší slovenský preklad zo 4. anglického vydania (NDS, 2019)
Všeobecný komentár k Medzinárodnému dohovoru o inkluzívnom vzdelávaní (OSN, 2016).
Škola inkluzionistov
Grantovo-vzdelávací projekt je súčasťou programu inkluzívneho vzdelávania Kto chýba? Nadácie pre deti Slovenska. Cieľom je podporiť ZŠ z celého Slovenska, aby dokázali prispôsobiť vzdelávacie podmienky a pedagogické stratégie rôznorodým potrebám všetkých detí v škole. Program sa zameriava aj na poradenstvo pre rodiny s deťmi so ZZ, ale aj podporu a posilnenie celospoločenskej diskusie o inklúzií a zmenu v systéme školstva.
Platforma rodín so zdravotným znevýhodnením
Platforma, ktorá združuje a spája rodiny bez rozdielu zdravotného znevýhodnenia. Pomáha odborne a systematicky rodinám, poskytuje multirezortné a právne poradenstvo, metodickú podporu a i. Ide o organizáciu zakladajúcu Inklukoalíciu so silným inkluzívnym zameraním.
Nenásilná komunikácia
OZ Consenzus poskytuje (nielen) školské poradenstvo, mediáciu a komplexné vzdelávanie v metóde Nenásilnej komunikácie, ktorá vychádza zo základov humanistickej psychológie (Rogers, Maslow), jej autorom je M. Rosenberg, žiak C. Rogersa. Je to silný filozofický základ pre praktizovanie inkluzívneho vzdelávania.
Mentoring IRPU
Mentoring, čiže sprevádzanie učiteľov pri ich rozvoji, ponúka Leaf ako základ nielen pre individuálny rast, ale aj rast celého učiteľského zboru ku kvalitnému a tvorivému učeniu. V podaní supermentorov Janky Balážovej a Davida Králika:) Okrem individuálneho programu ponúkajú aj program Premeny školy. Mimoriadne vhodný program na ceste k inkluzívnej škole…
Komenského inštitút
Rozvojový program podpory osobnosti a kreativity učiteľa na dobrodružnej ceste za žiakmi. Tento program plný zaujímavých výziev prináša silný základ pre inkluzívne vzdelávanie.
Rešpektovať a byť rešpektovaný
Vzdelávací modul postavený na získavaní zručností empatie a rešpektu, prináša pohľad na širšie súvislosti mocenského a rešpektujúceho poňatia výchovy, vzdelávania a komunikácie. Je to ďalší z významných filozofických základov pre praktizovanie v inkluzívnej škole.
Indícia
Nezisková organizácia, ktorá sa venuje vzdelávaniu a inšpirovaniu učiteľov a manažérov na slovenských školách. Rozvíja inkluzívne nastavenú metódu prácu Hejného matematiky, poskytuje podporu budúcim učiteľom, prevádzkuje portály ucimeprezivot.sk a ucmeradi.sk.
OZ ARTEA
Občianske združenie podporuje a rozvíja vzdelávanie, osvetu, vedu a výskum v oblasti arteterapie, psychoterapie, psychológie a zdravého životného štýlu, realizuje kvalitné konferencie a vzdelávania na najrozličnejšie témy nielen školského života pre odborných zamestnancov.
Slovenská komora učiteľov
Komora učiteľov je stavovská a profesijná organizácia pre všetkých pedagogických i odborných zamestnancov (skrátene učiteľov). Komora je súčasťou Inklukoalície a aktívna sa podieľa na zlepšení podmienok zamestnancov v školách, kvality vzdelávania, pripomienkovaní zákonov a i. Veľmi odporúčame asistentom, učiteľom, odborným zamestnancom, aby sa stali členmi tejto kľúčovej organizácie, ktorá im viem systémovo pomáhať inkluzívne napĺňať základné potreby istoty a bezpečia na pracoviskách. Registráciu TU.
ČOSIV
Česká odborná spoločnosť pro inkluzivní vzdelávaní presadzuje koncept inkluzívneho vzdelávania do českého vzdelávacieho systému. Pretože veríme, že inkluzívne vzdelávanie je najúčinnejšou prevenciou sociálneho vylúčenia skupín jednotlivcov.