Aj keď každý rok v septembri hromžíme pri desiatkach eur poplatkov za učebnice, pracovné zošity, hygienické vreckovky a všeličo iné, na ktoré sa ako rodičia na štátnych školách zbierame, postupne si privykáme, že je to štandard nášho bezplatného školstva, v ktorom štát garantuje medzinárodné právo dieťaťa na rovný prístup ku kvalitnému vzdelávaniu. Zvykli sme si platiť za učebnice a servítky, ale vzdelávanie našťastie zostáva nedotknuteľné – aspoň podľa zákona.

Platiť 1200 eur ročne na štátnej základnej škole za vzdelávanie?
Takéto školné schová do vrecka aj mnohé súkromné školy a predsa existujú aj štátne základné školy, ktoré neponúkajú pre rodičov alternatívu vzdelávania ich detí bez platenia školného.
O čo ide?
Sumu si za 6 hodín týždenne (alikvotne za rok) účtuje od rodiča externá organizácia, ktorá pôsobí na základnej škole a ponúka svoje služby vyučovania angličtiny metódou CLIL v rámci rozvrhu povinných hodín. Zoberme si ako príklad jednu konkrétnu bratislavskú školu, kde to prebieha nasledovne:
- Škola má zmluvu s organizáciou na vyučovanie metódou CLIL na poobedné vyučovanie, avšak vyučuje najmä v doobedných hodinách, za ktoré si rodičia platia. Štátna základná škola nemôže podmieňovať účasť žiaka na povinných hodinách platením školného alebo iného poplatku za vzdelávanie, ktoré je súčasťou povinného školského programu.
- Od 3. po 7. ročník (vrátane) má škola otvorené iba triedy s programom CLIL, teda rodič nemá možnosť preradiť svoje dieťa do triedy bez tohto programu. V tomto prípade ide o vážne porušenie princípov výchovy a vzdelávania školského zákona §3, ods. b) a taktiež inkluzívneho vzdelávania v § 2 písm. ah)
- Anglicky hovoriaci lektori nemajú pedagogické vzdelanie pre primárne vzdelávanie a teda na všetkých hodinách musia byť aj slovenskí učitelia týchto predmetov. Ide teda o dvojité financovanie (rodiča aj štátu), ktoré je nezákonné.
- Metóda CLIL je overenou metódou ministerstva školstva a má presné a záväzné odporúčania na jej využívanie v školách, aby bola efektívna pre všetkých žiakov. Škola však neuplatňuje tieto záväzné odporúčania vo viacerých oblastiach. 8225_odporucania-pre-zakladne-skoly-ktore-si-zvolia-metodiku-clil-na-prvom-stupni-zakladnej-skoly.pdf
Detaily okolo spolupráce externej organizácie a štátnej školy však v sebe obsahujú mnohé ďalšie šokujúce postupy:
- rodičia nedostávajú potvrdenie o platbe, podpisujú len ročnú zmluvu;
- rodičia nemajú prístup k žiadnym materiálom z vyučovania, okrem poznámok detí v zošite;
- vopred nie je známe, ktoré predmety budú vyučované touto metódou, to sa vyjasňuje až v septembri;
- rodičom, ktorí nechcú v programe pokračovať ponúka škola neoficiálne individuálne učenie s asistentom pre ich dieťa mimo triedy na chodbe počas hodín CLIL, alebo 50% zľavu, ak si vybavia pre dieťa potvrdenie, že má diagnózu.
Najmä posledný bod – požadovať, aby sa dieťa učilo 6 hodín týždenne mimo svoj triedny kolektív môže byť pre dieťa zahanbujúca, až traumatizujúca skúsenosť. V každom prípade takéto praktiky vylučujú dieťa z triedneho kolektívu, odoberajú mu možnosť učiť sa s ostatnými, znevýhodňujú ho v sociálnej, aj vzdelanostnej oblasti.
Bohužiaľ, tento spôsob výučby CLIL si osvojilo viacero škôl po celom Slovensku a nie je to jediná metóda, ktorá sa takto môže stať až segregačnou.
Čo na to učitelia?
Učitelia sú samozrejme opatrní na svoje vyjadrenia, ale to, čo sme zozbierali z podnetov viacerých škôl využívajúcich takéto služby je nasledovné:
- Vytvára to nerovnosť medzi učiteľmi – lektori CLIL majú vyššie platy ako učitelia,
- Pokiaľ slovenský učiteľ učí len 50% svojho predmetu (v prípade mnohých predmetov), a druhá polovica je odučená v angličtine (väčšinou ide len o zopakovanie si učiva kvôli náročnosti slovnej zásoby), zostane slovenskému učiteľovi niekedy až polovica neprebraného učiva, ktoré musí stihnúť za polovičný čas. Bohužiaľ na to doplácajú deti, ktoré idú s učivom tak rýchlo, že si ho nestihnú zapamätať.
- Kvalita učenia niektorých lektorov nespĺňa pedagogické normy a stavia to slovenských učiteľov, ktorí musia byť prítomní na hodinách do náročnej a nepríjemnej situácie. Hodinu metodicky nevedú, zároveň sú za obsah zodpovední práve oni – nechceli by ste byť v ich koži.
Čo na to rodičia?
Napriek všetkému je väčšina rodičov spokojných, dokonca si vyberajú školu práve pre program CLIL. Niet sa čo čudovať – veria, že ich deti dostávajú kvalitnú výučbu angličtiny v podstate za zlomok ceny oproti anglickým súkromným školám.
Forma výučby cudzieho jazyka, kedy sa počas hodiny komunikuje iba v cudzom jazyku nevyhovuje všetkým deťom, najmä nie tým, ktoré nemajú ukotvené základy v cudzom jazyku, alebo potrebujú individuálny prístup. Tieto sa potom často nezapájajú, vyučovanie len presedia. A neplatí ani povestné, že sa „niečo na nich nalepí“, práveže po nich všetko stečie. Takáto forma je dokonca v rozpore s metodikou CLIL, ktorá je postavená na postupnom rozširovaní slovnej zásoby a kombinácii materinského a cudzieho jazyka.
Preto je dôležité povedať, že napriek spokojnosti viacerých rodičov a pokroku niektorých detí, štátna škola je tu pre všetky deti a ich rodičov. Práve tí rodičia, ktorí nie sú spokojní sa častokrát cítia bezmocní ozvať sa. Nevyznajú sa v systéme, myslia si, že sú osamotení vo svojich požiadavkách a preto radšej mlčia, tolerujú vyučovanie svojho dieťaťa na chodbe, presun do inej triedy a teda odlúčenie od kamarátov, alebo preložia svoje dieťa na inú školu.
Štátna škola má ponúkať rozmanité možnosti, zároveň neustále hľadať cestu ako podporiť rozvoj každého dieťaťa. To je niekedy síce ťažké, ale určite nie nemožné. Zavádzanie každej novej metódy si vyžaduje spätnú väzbu spokojnosti rodičov, transparentnú diskusiu o zlepšovaní metódy, hľadanie finančných možností pre všetky deti bez rozdielu a rodičia by mali dostať možnosť slobodne sa rozhodnúť, či majú o program záujem priebežne počas celej školskej dochádzky.
Inšpekcia rovnako konštatuje zlé prevedenie
Štátna školská inšpekcia už v niekoľkých prípadoch zrušila program externej organizácie na štátnej škole práve z dôvodu porušenia zákona o bezplatnom vzdelávaní a nedodržiavaní záväzných odporúčaní ministerstva školstva.
Záver
Ako rodičia sa často rozčuľujeme nad nekvalitným štátnym školským systémom, poplatkami, učiteľmi. Pravdepodobne trochu naivne dúfame, že súkromné organizácie so svojským prístupom nám prinesú vysnívanú kvalitu pre naše deti. Nie je to tak vždy. Takýmto spôsobom niekedy sami rodičia otvárame cestu elitárstvu a segregácii, ktoré následne vedie k napätiu medzi učiteľmi, neférovému financovaniu, neregulovanému obsahu a metódam učenia. Nakoniec na to doplácajú vždy naše deti.
Cestou je naučiť slovenských učiteľov využívať rôzne metódy a učiť podľa odporúčaní ministerstva školstva. Je množstvo škôl, ktoré sa vydali touto cestou a vzdelávajú sa cez aktuálne iniciatívy ministerstva školstva a projekty Erasmus+, cestujú, stážujú, aby mohli kvalitnejšie učiť.
Zuzana Krnáčová a tím Inklucentra