Aktualizačné vzdelávanie a inovačné vzdelávanie aký je rozdiel?

Aktualizačné vzdelávanie a inovačné vzdelávanie sú dve formy ďalšieho vzdelávania pedagógov, ktoré majú rozdielne ciele, obsah a rozsah. Tu je ich porovnanie:

Aktualizačné vzdelávanie

Cieľ:

  • Obnoviť a rozšíriť už nadobudnuté profesijné kompetencie podľa potrieb zriaďovateľa, školy, školského zariadenia alebo zariadenia sociálnej pomoci
  • Zohľadniť legislatívne, spoločenské, technologické alebo kurikulárne zmeny.

Charakteristiky:

  • Kratší časový rozsah. V rozsahu najmenej 10 hodín za školský rok a najviac 24 hodín za školský rok. Program aktualizačného vzdelávania a rozsah aktualizačného vzdelávania schvaľuje riaditeľ.
  • Odborným garantom aktualizačného vzdelávania je pedagogický alebo odborný zamestnanec školy, školského zariadenia s druhou atestáciou. Ak v škole v škole taký zamestnanec nie je, odborným garantom aktualizačného vzdelávania je riaditeľ, vedúci pedagogický zamestnanec alebo vedúci odborný zamestnanec.
  • Zamerané na rýchlu aktualizáciu vedomostí – napríklad nové zákony, digitálne nástroje, zmeny v učebných osnovách.
  • Nevedie k získaniu nového profesijného stupňa.
  • Často sa realizuje ako jednorazový kurz, workshop, školenie.

Poskytovateľom aktualizačného vzdelávania je:

  • škola,
  • školské zariadenie,
  • zariadenie sociálnej pomoci,
  • zriaďovateľ školy bez právnej subjektivity alebo školského zariadenia bez právnej subjektivity.

Škola, školské zariadenie, zariadenie sociálnej pomoci a zriaďovateľ môže pri organizovaní aktualizačného vzdelávania spolupracovať s poskytovateľom inovačného vzdelávania v oblasti, v ktorej má poskytovateľ inovačného vzdelávania oprávnenie na poskytovanie inovačného vzdelávania. Pozrite si aktuálnu ponuku aktualizačných vzdelávaní pre školy a poradenské zariadenia.

Aktualizačné vzdelávanie rozoberá § 57 zákona č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch.

Inovačné vzdelávanie

Cieľ:

  • Rozvíjať nové profesijné kompetencie pedagóga.
  • Zavádzať inovatívne prístupy do výchovno-vzdelávacieho procesu.

Charakteristiky:

  • Väčší časový rozsah (najmenej 50 hodín).
  • Zamerané na zavádzanie nových metód, foriem a obsahov do výučby (napr. projektové vyučovanie, digitálna pedagogika, inkluzívne vzdelávanie).
  • Vyžaduje sa evidencia inovačného vzdelávania v systéme.
  • V súlade s plánom profesijného rozvoja mu za to prináleží 3 % príplatok za profesijný rozvoj. Maximálny príplatok za inovačné vzdelávanie je 12 %. Podľa § 64 ods. 2 môže pracovník uplatniť príplatok až po skončení adaptačného vzdelávania (vzdelávanie ale môže realizovať aj počas adaptačného).

Aktualizačné vzdelávanie rozoberá § 55 zákona č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch.

Poskytujeme inovačné vzdelávania v súlade s kurikulárnou reformou: inovačné vzdelávanie od odborníkov z praxe.

Čítajte aj