Kognitívne vzdelávanie pre všetkých
Vzdelávanie zamerané na rozvoj myslenia, porozumenia a schopnosti učiť sa sa stáva čoraz dôležitejším prvkom modernej pedagogickej praxe. V dobe rýchlych spoločenských zmien, narastajúcej rozmanitosti a požiadaviek na inklúziu sa odborníci z celého sveta stretávajú, aby si vymieňali skúsenosti, výsledky výskumu a inšpirovali sa navzájom. Jedným z kľúčových medzinárodných partnerov v tejto oblasti je Medzinárodná asociácia pre kognitívne vzdelávanie a psychológiu (IACEP – International Association for Cognitive Education and Psychology).

IACEP spája odborníkov z rôznych krajín, ktorí sa pravidelne stretávajú na konferenciách zameraných na kognitívne vzdelávanie. Cieľom asociácie je prostredníctvom výskumu a vzdelávania:
- podporovať rozvoj kognitívneho učenia u detí, mládeže aj dospelých,
- rozvíjať a šíriť vedomosti o logickom myslení,
- vytvárať priestor pre odborný rast svojich členov,
- zvyšovať povedomie verejnosti o možnostiach kognitívneho rozvoja,
- zlepšovať štandardy vzdelávania a súvisiacich oblastí.
V dňoch 8. – 10. júna 2025 sa v Prahe konala medzinárodná konferencia IACEP, ktorá ponúkla množstvo odborných príspevkov na témy ako:
- hodnotenie a intervencia v oblasti kognície.
- kognitívne vzdelávanie, diverzita a inklúzia,
- neurokognitívne aspekty učenia, kognitívna flexibilita a pedagogika,
- výzvy postsekundárneho vzdelávania,
- kognitívna dostupnosť,
- technológie v kognitívnom rozvoji.
Medzi významnými rečníkmi vystúpili David Tzuriel, izraelský klinický a pedagogický psychológ, známy svojou prácou v oblasti dynamického hodnotenia (dynamic assessment), a Gunvor Sønnesyn, nórska odborníčka, ktorá predstavila svoju metódu Grunlaget založenú na Nyborgovom modeli pojmového učenia. Táto metóda je zameraná na rozvoj kognitívnych procesov u malých detí, ako aj u osôb s kognitívnym znevýhodnením.
Gunvor Sønnesyn v súčasnosti pôsobí ako viceprezidentka IACEP za Európsku úniu, prezidentkou organizácie je Lenka Krejčová z DYS-centra Praha. Počas pandémie nadviazalo Inklucentrum spoluprácu s Gunvor Sønnesyn a jej manželom, výsledkom ktorej je zavedenie metódy Grunlaget aj do slovenského prostredia.
Na konferencii sa ako účastníčka zúčastnila aj Naďa Navarová, slovenská odborníčka a lektorka metódy Grunlaget, ktorá zdieľala svoju praktickú skúsenosť s uplatňovaním tejto metódy v pedagogickej praxi.
Metóda Grunlaget predstavuje inovatívny prístup ku kognitívnemu rozvoju detí i dospelých s rôznou mierou schopností. Je praktickým nástrojom pre odborníkov, ktorí chcú rozvíjať myslenie svojich zverencov cielene a efektívne.
Pozývame vás na najbližší tréning metódy Grunlaget, kde sa môžete zoznámiť s jej princípmi, aplikáciou a možnosťami využitia vo vašej pedagogickej či terapeutickej práci.
Viac informácií vrátane termínu tréningu nájdete na našej webovej stránke: Komplexná metóda rozvoja učenia založená na koncepte Grunnlaget.
„Staňte sa súčasťou medzinárodnej siete odborníkov, ktorí veria v silu myslenia a učenia ako nástroja pozitívnej zmeny.“
Autorka článku: Naďa Navarová