Tábory zamerané na človeka

Detské tábory, školy v prírode či iné viacdňové aktivity s deťmi alebo žiakmi, majú svoj štýl a spôsob realizovania už celé roky ba až desaťročia. Štýl, ktorý je niekedy kreatívnejší a inokedy viac tradičnejší.

Inklucentrum prináša zmenu pohľadu na metodiku práce so žiakmi/deťmi na tábore. Je to najmä zameranie na človeka, riešenie konfliktov cez nenásilnú komunikáciu a pohľad na detskú dušu cez traumu rešpektujúci prístup.

Tabory Inklucentrum na cloveka zamerany pristup
Deti potrebujú veľký priestor, potrebujú sa hýbať, potrebujú neformálny čas v lese na stretnutie s prírodou.

V čom by mohla byť zmena konceptu realizácie aktivít?

Človek na prvom mieste

Zdá sa, že ak je dieťa v centre pozornosti, človek sa stráca a nakoniec i dieťa. Na táboroch či viacdňových aktivitách sa to ukazuje dvojnásobne. Nemal by byť cieľom aktivít s deťmi sa pre nich rozdať a zničiť. Dospelí, ktorí s deťmi pracujú, sú rovnako dôležití. Tábor a program musí na to myslieť. Napríklad tým, že vezme radšej väčší počet dospelých, aby mohli mať čas v pokoji veci zvládať, mať oddych, voľno aj vytvárať bezpečie.

To vyžaduje aktívne zaraďovať prestávky, dobre zaplatiť dospelých ľudí za ich prácu, myslieť aj na to, že niekto sa musí zamerať na podporu dospelých (robiť s nimi porady, stretnutia, oceniť ich prácu, priniesť im pitie počas dňa, urobiť im radosť, zastúpiť ich keď cítia únavu, zrealizovať opekačku pre dospelých bez detí a pod.)

Animátori

Dôležitým prvkom táborov ale aj podobných aktivít bývajú vyčlenení ľudia, ktorí sa venujú vytváraniu a realizovaniu programu detí. Pojem animátor z latinčiny znamená oživovateľ, ten čo vnáša dušu do života druhých, do aktivít. V praxi sa však často chápe ako profesionál, ktorý vie zabaviť deti a vyrobiť im kreatívny program plný zábavy. Je to skutočne potreba detí?

V práci s deťmi sa veľmi podceňujú prirodzené metódy hry, ktoré vzídu od detí, ktoré vyvstanú v rozhovoroch pri večernej prechádzke alebo v nekonečnom hraní kariet či futbalu. Kreatívny program je skvelý, vyvolá more zážitkov, ale oni majú svoj význam iba ak sú reflektované a zasadené do širšieho kontextu. Ináč sa deti môžu ľahko presýtiť alebo sa dosiahne stav, kedy ani animátori ani deti nie sú spokojní. Animátori chcú veľmi, aby si deti užili ich program a deti chcú (niekedy) napĺňať očakávania dospelých. 

Animátor je rola, ktorá má svoj význam, ale skôr krátkodobý a dočasný a ideálne, ak je od začiatku prepojená vlastne s oným „byť sám sebou“. Lebo to čo prispieva ku skutočnej „animácii“ (oživeniu) je sám človek. Ak je animátor plným bytím sám sebou, tak vlastne prispieva k životu druhých takou mierou, že to obohacuje a oživuje. A na to neraz netreba až tak veľa aktivít. Postačí odovzdať im zážitok vzťahu, citlivé načúvanie potrieb detí, pravidlá prepojené s láskavosťou. Reflexia.

Aktivity, aktivity, aktivity?

Ak sa deti a dospelí v tábore vzájomne vzdialia na ľudskej úrovni, jediné, čo ostáva, sú aktivity. Ale tie majú byť iba prostriedkom, nie cieľom. Niekedy je oveľa lepšie, keď ich je menej a keď je dostatok času aj na flexibilitu reagovania na „tu a teraz“. Je deťom zima? Užívajú si aktivitu? Sú ich aktuálne potreby naplnené? Sú v tom dospelí ok? Niekedy sa stáva, že nie je spokojný nikto a dospelí po nejakom čase už iba bojujú s deťmi, aby si získali rešpekt, ktorý by potrebovali dostať za námahu, ktorú vykonali. Takéto vzájomné vymáhanie si podpory končí zväčša trápením.

Dobrými aktivitami preto môžu byť aj také, kde deti majú možnosť si zvoliť medzi viacerými možnosťami, alebo kde môžu sami prispieť k ich tvorbe, nielen sú ich konzumentmi. Dokonca za nich môžu byť priamo zodpovední. Animátor ako zabávač detí sa potom môže spontánne meniť na facilitátora podpory rozvoja hry a zábavy detí.  

Reflexia

Zásadným prvkom tábora/výletu je čas na spoločnú reflexiu. Najsilnejším momentom dokážu byť tzv. večerné kruhy. Je to čas tesne pred spánkom, kedy deti reflektujú deň a ukotvujú sa. Je to aj akási forma učenia sa. Deti integrujú vlastne zážitky z celého dňa a môžu o nich hovoriť. Dávajú význam tomu, čo zažili. A je veľmi zaujímavé, že sa často v reflexii objaví ako dôležité niečo úplne iné, ako dospelí očakávajú. Napr. že boli hladní, alebo v lese sa báli, či naopak žasli nad hrádzou na potoku, ktorú si sami urobili cez prestávku či hnev na to, že im niečo zmizlo. 

Reflexia ale musí byť preniknutá celým programom. Je to jednak schopnosť sebareflexie dospelých vnímať svoje potreby i potreby detí a pomenovať ich, ale aj reakcia v rôznych situáciách, kde dokážu zastaviť program, aby reagovali na skutočné „tu a teraz“. Napr. ak sa večer deti pastovali a niektorí sa ráno zobudia nahnevaní a vyvolá to medzi deťmi konflikty, je potrebné si ich posadiť a reflektovať, aby z toho nevyrástla pandémia, ktorá ovládne ich mysle. 

Byť „s deťmi“ namiesto „byť tu pre deti“

Známe pokušenie obetovať sa pre deti a pripraviť im najlepší program často deti nehodnotia ako prínosné. Zažijú veľa zážitkov, ale vlastne ich pamäť si ich zapamätá často tak, ako názvy vybraných slov. Ako fakty, nie ako vzťahové zážitky potrebné pre rozvoj a rast. Deti často viac ocenia, keď sú dospelí medzi nimi a s nimi a nie oproti nim na pódiu alebo v činnosti pre nich.

tabor 2024
Byť s deťmi, byť medzi deťmi. Animátori sa podieľajú na dianí v tábore nie z pohľadu dozoru a riadenia chodu ale zažívajú aktivity ako seberovní spolu s deťmi.

Príkladom môže byť, keď animátori pripravia tip top prepracovanú nočnú hru, ale deti prežívajú strach, únavu či nadšenie, ale nikto to neprežíva s nimi. Podobne to môže byť pri programe, ktorý je zdĺhavý a prezentuje všetky aktivity, ale veľká časť detí je len pasívnymi prijímateľmi. Naopak, veľmi silné zážitky môžu vzniknúť napr. na výletoch, kde deti kráčajú spolu s dospelými a rozprávajú sa s nimi. Prežívajú „program“ akoby boli spoločne účastní geniality prírody. Tvorivé dielne, kde sa deti vekovo miešajú príp. aj so staršími a spoločne pracujú na tvorbe niečoho zmysluplného, oblievačka a i.   

Psychológ na tábore

Stále viac sa ukazuje, že práca s deťmi sa nedá zredukovať iba na aktivity a zážitky. Zameranie na celého človeka prináša, že deti i dospelí prežívajú seba naplno a to prináša niekedy aj dotyk s bolesťami i výzvami na duši. Rovnako ako tábor potrebuje koordinátora a manažéra aktivít, potrebuje človeka zameraného práve na procesy, prežívanie a konflikty. Postupne v školách pribúdajú školskí psychológovia, ktorí majú za úlohu zameriavať sa cielene na podporu psychosociálneho zdravia detí a dospelých. V táboroch, kde sa deje veľa prežívania non-stop niekoľko dní sa ukazuje, že psychológ môže plniť dôležitú úlohu reflexie prežívania a konfliktov.

Psycholog na tabore 1
Psychológ podporuje detí i dospelých, pracuje na klíme a kultúre vzťahov. Ak je potrebné indikuje aj ďalšiu starostlivosť o dieťa po skončení tábora.

Zasahuje tam, kde niektoré dieťa alebo skupina potrebuje špeciálnu podporu, posilňuje prácu dospelých, dáva im spätnú väzbu a reflektuje s nimi ich prežívanie i dynamiku vzťahov detí. Neraz môže naraziť na ťažkosti, ktoré dieťa prežíva vo svojom živote a pomôcť mu ich spracovať, sprevádzať dieťa alebo aj indikovať ďalšiu starostlivosť po skončení tábora či školy v prírode. Večer poskytne deťom podporu pri prežívaní odlúčenia, smútení, cez deň pomáha začleneniu detí, ktoré majú adaptačné a sociálne ťažkosti. 

Moc s deťmi nie nad deťmi

Celý koncept nenásilnej komunikácie a humanistickej psychológie je postavený na vzťahu a reflexii. Nereflektované vzťahy, ktoré sú mocenské, prinášajú v konečnom dôsledku násilie, ku ktorému sa uchyľujú dospelí, ale aj staršie deti vtedy, keď sú frustrovaní, unavení a nemajú dostatok nástrojov na porozumenie sebe i druhým.

Je veľmi dôležité, aby deti práve v takýchto neformálnych akciách zažívali inú kultúru vzťahov. Je v poriadku, že je na tábore hnev, že deti porušia pravidlá, sklamú dôveru. Dospelí majú však jedinečnú príležitosť s nimi o tom hovoriť a využívať nástroje rešpektujúcich vzťahov, popisovať vlastný hnev, keď niečo videli alebo počuli. Zároveň pomáhajú deťom lepšie porozumieť, aké potreby ich viedli k nevhodným stratégiám. 

Praktické rady psychológa

Zúčastnil som sa za 20 rokov desiatok táborov, škôl v prírode, sústredení a výletov a objavil som niektoré praktické rady, ktoré mi pomohli stať sa facilitátorom podpory na nich ako človek i ako psychológ: 

1. Zabezpečte menej hluku – deti nepotrebujú stále pustenú hudbu a krik, potrebujú skôr viac ticha a stretnutia s prírodou. 

2. Využite rituály – viacdňovým aktivitám môžu pomáhať rituály – večerné kruhy, spoločné jedlo, tanec, zvolávačka, šatky. 

3. Veľký priestor – deti potrebujú veľký priestor, potrebujú sa hýbať, potrebujú neformálny čas v lese, stretnutie s prírodou. Štruktúrované a dobre pripravené aktivity môže striedať neformálny voľný čas. 

4. Dajte deťom možnosť voľby – počas dňa by malo byť možnosť si aktivity aj zvoliť, nielen ich ponúkať ako jedinú alternatívu.

5. Únava – najväčší nepriateľ táborov je únava dospelých, ktorá sa rýchlo pretaví do vzťahov, reaktívnosti a precitlivelosti dospelých. Neustrážiť si vlastnú únavu rovná sa pobehovať s nožom po lúke a veriť, že nikomu to neublíži. Je to vždy veľké riziko.

6. (Ne)súťaživosť – veľa hromadných aktivít pre deti udržuje disciplínu a motiváciu detí na súťažení, bodovaní, hodnotení. Vôbec to nie je potrebné. Deti nepotrebujú externú motiváciu, ale skôr vnútornú a tá sa buduje nie odmeňovaním, ale vzťahom. Menej súťaženia a viac reflektovania a počúvania sa, participácie pri príprave programu môže priniesť oveľa väčšie ovocie.

7. Menšie skupinky – na táboroch sa ukazuje, že ku komunitnému duchu prispieva aj rozdeľovanie detí do menších skupín so svojím animátorom. Vytvárať vzťah pri stovke detí nie je tak jednoduché a deje sa postupne. Ak deti ale majú svoju menšiu skupinu, ktorá im vytvára bezpečie, tak sa rýchlejšie dokážu otvoriť aj ostatným deťom. Rozdelenie do menších skupín efektívnejšie koordinuje aktivity a činnosti, nástupy. Je zároveň super, ak je to odrazový mostík pre postupné prepájanie všetkých detí.

8. Mobily – veľmi odporúčame tábory robiť bez mobilov a digitálnych technológii. V programe sa môže vytvoriť napr. poobedná prestávka, kedy deti mobily dostanú na 2 hodiny, aby zavolali domov a animátori si oddýchli. Nechať voľne deťom mobily celý týždeň je ako pred spánkom im nalievať energy drinky. Jednoducho sa ťažko dá s mobilmi konkurovať. Ich obmedzenie je v skutočnosti otvoreniu sa vťahom a slobode.

8. Pomoc pri večernom zaspávaní – uspávať deti je možno najviac kľúčový moment týchto viacdňových akcií. Ak chodíte po izbách, keď deti už majú ísť spať, sú rozdivočené, behajú, tak dospelí im vedia odovzdať veľa podpory reguláciou. Prídu k ním a sú medzi nimi, rozprávajú sa neformálne s nimi, zaprajú im dobrú noc, pomôžu im pri upokojení sa pred spánkom napr. nejakým príbehom alebo vtipnou situáciou. Vrátia sa k niečomu, čo bolo počas dňa dôležité, povedia krátku reflexiu: „Dik Maxo za ten dnešok ráno, ako si doniesol všetkým tie fľaše.

Viktor Križo

Inklucentrum realizuje letné pobytové tábory s podporou donorov a partnerov už druhý rok. Ďakujeme.

Dakujeme partnerom tabora

Dobré správy treba šíriť. Využite svoju obľúbenú sieť alebo to jednoducho povedzte ďalej:

Čítajte aj