Denné jazykové tábory

Inkluzívne jazykové centrum, organizačná zložka Inklucentra s podporou Hlavného mesta Slovenskej republiky Bratislava a UNICEF pripravili v letných mesiacoch až 3 turnusy denných jazykových táborov pre deti, ktoré pochádzajú prevažne z Ukrajiny alebo iných krajín (Turecko, Čína, USA). Cieľom tábora bolo socializovať deti, adaptovať ich na slovenské prostredie a samozrejme zlepšiť ich jazykové schopnosti. Sme veľmi radi, že sa nám to podarilo a dokonca si deti medzi sebou vytvorili aj medzinárodné kamarátstva, ktoré dúfame pretrvajú aj v budúcnosti.

Tabor denny jazykovy 2024047
Tábor, ktorý popri hrách a aktivitách učí deti slovenčinu.

Program tábora bol zameraný na naberanie základnej slovnej zásoby v slovenskom jazyku hravou formou.

Každý deň sa začínal ranným kruhom, ktorý slúžil na hlbšie preniknutie do vnútra detí. Používali sme karty s názvom More emócií a pre tých, ktorým sa ťažšie hovorí o svojich pocitoch bola vždy možnosť ukázať na stupnici od 1 do 10, ako sa cítia. Táto časť dňa je veľmi dôležitá na sebareguláciu, upratanie si pocitov a celkové naladenie sa na deň a s ním spojené aktivity.

Deťom bolo vždy dôkladne vysvetlené v akom duchu sa bude daný deň niesť (Vodný deň, Športový deň, Výlet do lesa a pod.). Snažili sme sa striedať statické aktivity s dynamickými, aby to pre nich bolo pestrejšie a vytvoriť taký program, aby bola vzdelávacia zložka prepojená s tou hravou. Veď kto by sa učil v lete, v laviciach, že :D?

Tabor denny jazykovy 2024046
Okrem učenia sa hravou formou sa deti mohli zapojiť do rôznych aktivít: hrať sa spoločenské hry, venovať sa športom či loptovým hrám, no nechýbali ani krúžky a workshopy.

Krúžky a workshopy obohatené o artefiletické aktivity

Aktivita cesta farieb

Artefiletika je prepojením medzi výtvarnou výchovou a terapiou. Obľúbili sme si ju už počas školského roku a vsúvali ju do edukačného procesu podľa potreby. Pre tábory sme zvolili socializačnú aktivitu s názvom Cesty farieb, ktorá ma ‘zbúrať’ pomyselné bariéry medzi deťmi a naučiť ich spolupracovať, kreatívne sa vyjadriť, ale aj spoznať sa navzájom.

Tabor denny jazykovy 2024050
Aktivita cesta farieb.

Keramická dielnička

Priestory Centra voľného času sú skvelo vybavené, takže sme mohli využiť aj ich keramický ateliér, kde vznikli zaujímavé predmety. Deti si mohli vyrobiť misku, ozdobu, v podstate čokoľvek, čo ich napadlo. Bolo to nesmierne príjemné, ba až terapeutické pracovať s hlinou. Po uschnutí a vypálení si deti mohli svoje výrobky vziať domov a ozdobiť.

Tabor denny jazykovy 2024002
Takéto krásne dielka vznikali deťom pod rukami.

Drôtikovanie

Na tomto krúžku si deti mohli z drôtikov a korálok vyrobiť ozdoby, kľúčenky, či iné pekné dekorácie. Precvičili si jemnú motoriku a naučili sa pracovať s kliešťami a drôtom. Dievčatá sa zamerali najmä na šperky a chlapci zase na výrobu ozdôb do kuchyne či pre mamu.

Každý deň iná téma

  • Zoznamovací deň bol plný socializačných aktivít zameraných na spoznávanie a budovanie vzťahov. Začali sme tým, že deti napísali na papier písmená svojho mena a mali vymyslieť slovo na každé z nich. Mnoho detí si už pri tejto aktivite pomáhalo, čo bolo nezvyčajné ale milé vidieť hneď od začiatku.
  • Zahrali sme si hru Klbko, kde mali deti spolupracovať a vzájomne sa zamotať a rozmotať. V aktivite Záhadný kamarát mal každý nakresliť niekoho a ostatní mali hádať o koho ide. Hľadanie pokladu vonku v poobedných hodinách uzavrelo prvý deň. Tu sme si prešli dôležitú slovnú zásobu. Deti mali nájsť kľúčové pomôcky v podobe viet ako napríklad: Je to z papiera a ukladáme tam veci – mali nájsť krabicu a v nej ďalší lístok s inštrukciou. Táto aktivita sa deťom veľmi páčila, prebudilo to v nich hravého a tímového ducha.
Tabor denny jazykovy 2024045
Kresba záhadný kamarát.
  • Zmysly. Druhý deň tábora bol zameraný na zmysly. Deti sa zoznámili so slovnou zásobou ovocia a zeleniny. Potom so zatvorenými očami ochutnávali a hádali, o čo ide. Postupne počas dňa zapojili aj ostatné zmysly, prostredníctvom rôznych aktivít. Počúvali klasickú hudbu a identifikovali hudobné nástroje, hmatom z krabice vyberali rôzne predmety a určovali, čo to je a taktiež zapojili čuch a ovoniavali mätu, škoricu či kávu. Všetkých päť zmyslov pracovalo v tento deň o 106!
  • Výlet do lesa. Ráno sa deti oboznámili so slovnou zásobou spojenou s prírodou. Počúvali rôzne zvuky lesa a hádali, čo to je. Zacvičili si aj lesnú jogu a oddýchli pri relaxácii. Následne sme sa spoločne vybrali na výlet do horárne, zahrali si rôzne športové aktivity a užívali si tieň počas horúceho letného dňa.
  • Vodný deň. Tento deň bol plný vonkajších športových aktivít na schladenie a zabavenie. Najväčší úspech malo hádzanie vodných balónikov, osvieženie sa pod vodnou bránou alebo hra s vedrom. Deti sedeli v rade za sebou a mali si ponad hlavy podávať vedro plné vody, tak aby sa nevylialo. Hádajte, kto neostal mokrý? Nikto:D!
  • Športový deň. Síce sa pred pár týždňami olympiáda skončila, u nás bol opak pravdou. Doobeda sme si zacvičili a upevnili slovnú zásobu súvisiacu s ľudským telom a poobede si deti vyskúšali 5 športovo- zábavných disciplín. Prenesenie balónov bruchom, držanie loptičky na lyžici, štafetový beh, triafanie do cieľa a turnaj vo vybíjanej. Deti dostali na záver diplom za účasť a sladké odmeny.

Reflexia

Neoddeliteľnou súčasťou našich denných táborov bola reflexia. Reflexia zo strany detí, ale aj od samotných animátoriek. Aj vďaka reflexii sme si s deťmi denne vytvárali vzťah.

Išlo o reflexiu či premýšľanie nad tým, ako sme sa pri jednotlivých aktivitách cítili, o zahĺbenie sa nad tým, čo v nás vyvoláva správanie ostatných. Pre nás ako pre animátorky je dôležité vedieť, čo sa deťom páči a čo im naopak „nesedí“, nevyhovuje. Snáď ešte dôležitejšie je pre nás poznať odpovede na otázky: „Prečo sa niečo deťom nepáči? „Ako by to chceli mať inak?“ „Kedy by to pre nich bolo ok (za akých podmienok…)?

Reflexiu ohľadne denného programu sme zvyčajne robievali na konci jednotlivých dní a/alebo aj nasledujúci deň. Jedinečnosť detí sa prejavila nielen v tom, ktoré aktivity ich najviac oslovili, ale aj v spôsobe akým reflexiu poskytovali. Zatiaľ čo niektoré deti otvorene komunikovali svoje nadšenie, radosť alebo aj znechutenie z jednotlivých aktivít, iné deti boli v hodnotení uzatvorenejšie.

Za podporu pri realizácii tábora ďakujeme Hlavnému mestu Slovenskej republiky Bratislava a detskému fondu UNICEF.

Veľká časť detí sa našla v kreatívnych činnostiach ako je napr. práca s hlinou, drôtikom a korálkami, u iných sa tváre rozjasnili pri športových aktivitách či rôznych súťažiach napr. v rámci obľúbeného vodného dňa. Nemalá skupina detí bola nadšená, keď pracovali s terapeutickými kartami  s tzv. „Kartami s príbehmi“ („Storytelling cards“).

Mnohí z nich sa s týmito kartami stretli v tábore po prvýkrát a mali problém vybrať si len jednu z kariet, keďže viacero kariet sa im páčilo. Bolo krásne vidieť, ako sa deti pomocou týchto kariet otvárali nám, či sebe navzájom – rozprávali o svojich záujmoch, snoch, túžbach.

Posledný, piaty deň tábora sme deti pozvali k reflexii vďačnosti niekomu za niečoho, alebo príp. odpusteniu. My animátorky sme poďakovali deťom za to, že do tábora prišli, lebo aj vďaka ním bol tábor takým, aký sme ho mali. Poďakovali sme im za ich otvorenosť, spoluprácu.

Pre mňa osobne bolo jedným z najsilnejších momentov tábora lúčenie sa s deťmi v posledný deň tábora. Keď za mnou prišli deti, objali ma a keď som videla ako prichádzajú za mojimi kolegyňami a objímajú ich na rozlúčku. Bola to pre mňa tá najautentickejšia forma ich reflexie, že sa v tábore s nami cítili dobre.

Denné jazykové tábory v 3 turnusoch spolu absolvovalo 60 detí.
Termíny:

  • 29.7 – 2. 8. 2024 v CVČ Gessayova 6 v Petržalke od 8.00 do 15.00
  • 29.7 – 2. 8. 2024 v CVČ Hlinická 3 v Rači od 8.00 do 15.00
  • 12.8 – 16. 8. 2024 v CVČ Hlinická 3 v Rači od 8.00 do 15.00

Článok pripravili: Lesia Lehotská, Alexandra Škorupová, Ivana Lyócsa.

Dobré správy treba šíriť. Využite svoju obľúbenú sieť alebo to jednoducho povedzte ďalej:

Čítajte aj