Hodnotenie žiakov cudzincov, a obzvlášť ukrajinských detí utekajúcich pred vojnou, je veľmi citlivou a dôležitou témou. Po 3 rokoch od vojny je v školách vidieť únavu a zníženie záujmu o tieto deti a ich rodiny z dôvodu presvedčenia, že sa už mali adaptovať.

Ako upozornila Slovenská komora učiteľov v článku Komora žaluje SR za porušenie práv detí z Ukrajiny, nielen ukrajinské, ale aj iné deti cudzincov považujú sťahovanie a útek do zahraničia za vysoko rizikové pre vznik traumatického základu (rýchle zmeny, súbežnosť viacerých zmien, nedostatok priestoru na spracovanie zážitkov, vysoká miera stresu, neistota budúcnosti, strata bývania, bezpečia, stability, blízkych osôb, zmena jazyka, školy, kamarátov, spôsobu života a iné). Nedostatočná podpora v školách pre tieto deti v súlade s medzinárodným Dohovorom o právach dieťaťa a následného Komentáru OSN č. 14/2013 spôsobila, že deti ani po 3 rokoch nie sú adaptované. Deti si odkladajú smútenie a hnev často niekoľko rokov (YALOM, 2006. Existenciální psychoterapie).
Portál k Ukrajine
Ministerstvo školstva nedávno zverejnilo aktualizované pokyny k ukrajinským deťom, pričom tieto princípy platia aj pre deti cudzincov všeobecne. Nejde zatiaľ o nové informácie, ale skôr o zhrnutie doterajších: https://ukrajina.minedu.sk/vseobecne-informacie/. Uvedený portál zhrňuje všeobecné informácie, ktoré bližšie popisujú rôzne smernice a metodiky, ktoré ministerstvo vydalo v minulosti. Treba si však vždy uvedomiť, že väčšina materiálov bola vytvorená pred 3 a viac rokmi, a preto nemusia byť v každom detaile v súlade so zákonom
Priebežné hodnotenie
Hodnotenie žiakov je podľa § 55 ods. 5 školského zákona v základných školách v súčasnosti neobmedzené. Zákon neurčuje, v akom rozsahu a ako dlho môže byť dieťa cudzinca s individuálne upraveným hodnotením. Všetky usmernenia NIVAMu, na ktoré sa ministerstvo školstva odvoláva, upozorňujú na potrebu úpravy hodnotenia podľa potrieb.
To v praxi musí znamenať, že učiteľ veľmi citlivo uplatňuje systém hodnotenia žiaka. Ak by žiaka vôbec nehodnotil, môže sa ľahko stať, že sa dostane na okraj triedy. Ak by ho naopak hodnotil prísne, dieťa môže začať upadať, čo by bolo voči nemu nespravodlivé. Aj preto by sa priebežné hodnotenie nemalo primárne zameriavať iba na známky, ale na motiváciu žiaka a vzťah k nemu, aby videlo, že mu učiteľ chce pomôcť.
Správny postup je, že dieťa je hodnotené v úzkej súčinnosti s ním samým, aby bolo jasné, že to slúži pre jeho spätnú väzbu a podporu, nie pre tlak zo známok. Ak však z akéhokoľvek dôvodu učiteľ vidí, že dieťa nereaguje alebo sa nezlepšuje, je potrebné to konzultovať so školským podporným tímom alebo CPP. Poradenstvo v tejto veci poskytuje aj Inklucentrum na emaile: [email protected].
Je veľmi dôležité, aby školy nepremietali správanie dieťaťa cudzinca do hodnotenia. Skúsenosti z práce s týmito deťmi ukazujú, že sa za ich konaním skrývajú často veľmi závažné veci a skutočnosti, ktoré by mali byť ošetrené odborníkom v materinskom jazyku dieťaťa.
Záverečné hodnotenie žiakov
Záverečné hodnotenie na vysvedčení je samozrejme dilemou škôl. Dať mu absolvoval a ak je v 7. ročníku a vyššie budú mu chýbať body na prijímačky, alebo mu dať známku zaslúženú alebo s prižmúrenými očami? Správny postup môže byť iba taký, ktorému dieťa dobre rozumie, je mu jasný a pomáha mu napredovať. Nikdy nesmie hodnotenie cudzinca, podobne ako aj všetkých detí, slúžiť ako nástroj trestu alebo nevyžiadanej nátlakovej spätnej väzby.
Počet hodnotiacich období zákon už neurčuje, hoci občas sa ešte objavujú odvolávky na už zastaralé usmernenie ŠPÚ: https://www.statpedu.sk/files/sk/vyskum/vzdelavanie-deti-cudzincov/metodicke-odporucanie-k-organizacii-vychovy-vzdelavania-triedach-so-ziakmi-z-ukrajiny.pdf. Toto usmernenie bolo pripravené síce veľmi vhodne, ale medzitým sa práve časť počtu nehodnotiacich období v zákone zmenili. Takže aktuálne obmedzenia nehodnotenia predmetov nie je v ZŠ. Iba na SŠ je to toho času iba 1 rok (a aj to je v rozpore s medzinárodným právom).
Netradičné vysvedčenie
Inklucentrum nedávno na medzinárodnej konferencii vo Varšave prezentovalo vo veci podpory ukrajinských detí v Európe model vysvedčenia, ktoré by ukrajinské/cudzinecké deti potrebovali v krajinách EÚ dostávať. Vysvedčenie zožalo veľký úspech. Nižšie v prílohách vidíte vysvedčenie, ktoré je pripravené na základe tlačiva Ministerstva školstva.
Cieľom tohto vysvedčenia nie je formálne uzavrieť žiakovi hodnotenie, ale naopak, poskytnúť skutočné zákonom stanovené hodnotenie, ktoré žiakovi poskytne potrebnú motiváciu a podporu. Predovšetkým cieľom vysvedčenia pre deti, ktoré zažili extrémny stres, musí byť postavené na ocenení tých zložiek ich práce, ktoré dokázali a zvládli.
Hodnotiť chémiu a matematiku tam, kde dieťa prešlo tisíce kilometrov v plných vlakoch, schovávaním v pivniciach, hladovaním a zimou, je neprimerane. Pre dieťa je správnym hodnotením práve ohodnotenie týchto výkonov. A ak dieťa za 3 roky v slovenskej škole dokázalo viac komunikovať, nájsť si kamarátov, zvládnuť množstvo prekážok a zvyknúť si, tak je to dôvod na pozitívne hodnotenie uvedené v prílohe.
Záver
Školy pomôže pri cudzineckých deťoch (ale postupne aj pri všetkých ostatných) zistenie, že hodnotenie je len prostriedok, ani cieľ. Má pomáhať deťom rásť, nie byť nástrojom kontroly a moci. Dieťa z cudziny jednoducho nepotrebuje vedieť všetko, čo jeho spolužiaci, nepotrebuje písať toľko písomiek. Potrebuje prispôsobenie aj obsahu (vrátane jeho redukcie) aj hodnotenia. A ak učiteľ vidí, že to prispôsobenie už je veľké, tak radšej dieťa nehodnotí, ako by mal byť nespravodlivý v tom, že nezohľadní jeho situáciu.
Veľký pozor si treba dávať na interpretáciu života dieťaťa. Ani roky strávené v novej krajine nemusia stačiť na to, aby sa dieťa cítilo bezpečne a ovládalo jazyk.
Vysvedcenie_SK.doc (súbor word na stiahnutie)
Сертификат_UKR.doc (súbor word na stiahnutie)
Report-card_EN.doc (súbor word na stiahnutie)