Metodika financovania PO na šk. rok 2025/2026 neprináša v zásade nič nové. Dobrá správa je, že pridelené počty úväzkov sa znižovať nebudú. Žiaľ, nutnosť vypĺňania tlačiva Vyjadrenie v tomto roku ešte ostáva. Odporúčame tak však robiť len pri nových klientoch Centier poradenstva a prevencie. V článku prinášame podrobnejšie informácie o májovom zbere aj chaose, ktorý ho sprevádza.

Už tradičný májový zber podkladov na podávanie žiadostí o dotácie na asistentov opäť sprevádzajú emócie. Ide o jednu z dôležitých tém financovania podporných opatrení. Treba povedať, že do augusta 2026 ide stále iba o „možnosť“ ministerstva prideľovať dotácie na podporné opatrenia (ďalej len PO), definitívne táto povinnosť vyplynie ministerstvu až od septembra 2026.
Právo na PO však majú deti už od nepamäti, lebo im to garantuje Dohovor (nájdete na stránkach ministerstva: https://www.employment.gov.sk/sk/ministerstvo/NKSpreRPNnD/dokumenty.html) a taktiež už aj školský zákon. Štát však doteraz nemá povinnosť sa o podporu detí postarať podľa ich potrieb. A je jedno, či ide o asistentov, školské podporné tímy, jazykové kurzy, doučovanie, pomôcky a pod.
Inklucentrum už v minulosti kritizovalo systém fungovania prideľovania asistentov (napr. článok „Letná inkluzívna lotéria ministerstva na asistentov“) rovnako ako Slovenská komora učiteľov (tlačová správa k aktuálnemu prideľovaniu asistentov učiteľa). Ani po rokoch kritiky dnes nemožno hovoriť o zlepšení a je prekvapujúce, že napriek závažným problémom v nastavení ministerstvo školstva vydalo 30. 4. 2025 tlačovú správu o zlepšovaní podpory.
Čo sa teda reálne udialo?
Ministerstvo školstva opakovane a intenzívne sľúbilo na viacerých fórach, že minulý rok bude posledný chaotický rok k asistentom a PO a že v tomto školskom roku skúsia už nastaviť veci naozaj proklientsky. Ešte v novembri 2024 zaznelo na stretnutí generálnych riaditeľov sekcií, vedenia ministerstva a samého ministra s našimi zástupcami, že do mája sa zodpovedne a v spolupráci pripraví všetko tip-top. Opakovane sme o tom boli uistení z rôznych strán.
Udialo sa však to, že ministerstvo v marci 2025 namiesto redukcie úradov vytvorilo novú sekciu strategických cieľov, ktorá dostala ako jednu z úloh práve podporné opatrenia. Tie sa vzali sekcii inklúzie, ktorá to roky gestorovala, a presunuli sa na novovybudovanú sekciu. Tá mala na starosti ešte veľmi akútnu problematiku cudzincov a ďalších x vecí.
Ministerstvo napriek opakovaným apelom a požiadavkám do dňa zverejnenia novej metodiky a usmernení pre asistentov nekonzultovalo s nami ani s ďalšími odborníkmi z pracovných skupín, ktoré sami založili, nič. Zrazu sa len objavila Metodika bez akýchkoľvek komentárov či vysvetlení. Po štyroch dňoch a kritike boli usmernenia opätovne vymenené v utorok 29. 4. 2025. Následne v stredu 30. 4. 2025 popoludní nefungovala sekcia podporných opatrení vôbec, a teraz v nejakej verzii vidíme aktuálne usmernenia.
Zmeny, ktoré ministerstvo ponúklo, nie sú v konsolidovanom znení, čiže väčšina Slovenska si musí zisťovať, čo sa vlastne deje a mení. Zároveň poradenské zariadenia nedostali žiadne upozornenie, takže každý sa dostáva k informáciám niekde na Facebookovej stránke Inklucentra či iných facebookových skupinách – nie cez sociálne médiá ministerstva, ani so žiadnym sprievodným vysvetlením. Pre mnohých takéto zmeny znamenajú výrazný stres a prerábanie podkladov. A toto všetko sa deje pár dní pred povinnosťou odoslať žiadosti.
Pre celý poradenský a školský systém ide pri počte vyše 15 000 žiadostí o enormnú byrokratickú záťaž, ktorú si ministerstvo neuvedomuje.
Aké informácie a zmeny nájdete?
Metodika financovania PO na šk. rok 2025/2026 neprináša v zásade nič nové. Ide v podstate o kópiu predošlej metodiky. Dochádza iba k tomu, čo už bolo nastavené dávnejšie, že po asistentoch prejdú pod štátny rozpočet aj členovia školských podporných tímov (ŠPT).
Dobrá správa je, že školy s aktuálnym počtom ŠPT z POP 3 neprídu o svoje počty. Presné noty nevieme ešte, lebo všetko závisí od toho, koľko peňazí ostane v projekte POP 3, a určite je snaha ministerstva maximálne využiť financie z EÚ, čo je pochopiteľné.
Takže stále ešte nejaká malá skupina škôl bude čerpať zo štrukturálnych fondov. Z pracovno-právneho hľadiska je to však úplne jedno. Všetci po dvoch rokoch musia mať už zmluvy na neurčito. Od januára 2025 zákon ruší výnimku cez kolektívnu zmluvu.
Dôležitým usmernením malo byť usmernenie k májovému zberu žiadostí o asistentov na nový školský rok. Ministerstvo zverejnilo usmernenia veľmi neskoro a po štyroch dňoch ich muselo meniť, lebo si tam niektoré veci protirečili.
Konkrétne prikladanie kópií odporúčaní CPP na asistenta ministerstvo na rôznych častiach stránky (informácie sú veľmi neprehľadné a na rôznych podstránkach si človek musí pozbierať informácie, aby pochopil celok). Jedna časť webu tvrdila, že kópie vyjadrení z CPP musia byť aktuálne z tohto školského roka, iná časť stránky uvádzala, že môžu byť aj z minulého školského roka, ale iba vtedy, ak v minuloročnom vyjadrení (príloha č. 2) bolo uvedené, že to môže platiť aj na viac školských rokov. Ministerstvo si však neuvedomilo, že ich tlačivo priam navádza na to, že to má byť na jeden školský rok. Nakoniec teda tlačivo aj s prílohami popoludní 29. 4. 2025 po kritike stiahlo a nahradilo úplne novým tlačivom Vyjadrenia, kde je efektívne zapracované všetko v jednom tlačive. Samozrejme, to nevyrieši problém byrokracie v tomto školskom roku, ale možno to pomôže na ďalšie školské roky, keď už dúfame pevne, že všetko bude elektronicky.
Možno teda konštatovať, že ministerstvo prepracúva tlačivá, aby boli jednoduchšie, ale s takými detailami, ktoré nakoniec aj tak nič nezjednodušia – určite nie tento školský rok. Ak teraz CPP použijú aj nové tlačivá, nezmení to byrokraciu tohto školského roka.
Ako teda postupovať?
V tomto zmätku a chaose treba postupovať čo najefektívnejšie a systém si vytvoriť sami. CPP nech nevydávajú všetkým doterajším klientom tlačivá nanovo, ale nech školám emailom potvrdia, že všetky (alebo ak nie všetky, tak ktoré) vyjadrenia môžu použiť z minulého roka. A email od CPP môže škola RÚŠS predložiť ako súčasť minuloročných vyjadrení. Novým žiakom vydajú nové vyjadrenia na uvedenom tlačive.
Potrebujeme vôbec tlačivá Vyjadrenia?
Celý spor pretrváva pri asistentoch iba o tom, že sa vyrábajú tlačivá, kopírujú, zbierajú, posielajú cez rodičov, nosia po jednom do školy a na konci zosumarizované posielajú poštou na RÚŠS. Je to úplne absurdný proces, lebo nemá žiadny racionálny základ. Je to výsledok nedostatočnej spolupráce a komunikácie.
Je to výsledok neporozumenia legislatíve a princípom. RÚŠS síce má kontrolnú úlohu pri PO, takže teoreticky má právo skontrolovať, či vyplnené dáta v au.vykazy.sk naozaj zodpovedajú odporúčaniam z CPP, zároveň však ako nástroj kontroly majú využívať tie isté možnosti, ako MŠ SR využíva pri kontrole navýšených normatívov na žiakov so ŠVVP.
Keď riaditeľ školy k 15. 9. označí k žiakom ich diagnózu/ŠVVP, ministerstvo na základe tohto pridelí finančné prostriedky na tieto deti celkovo vo výške asi 80 mil. eur. Bez jedinej kontroly. Školy žiadne kópie správ z vyšetrení ministerstvu neposielajú. Hovorí sa tomu dôvera. Ministerstvo samozrejme kontrolu robiť môže a aj robí, ale len námatkovo na pár školách. Nevyžaduje, aby vyše 6000 škôl posielalo státisíce papierov na ministerstvo.
Prečo v tejto veci žiadajú tieto kópie, nie je vôbec jasné. Je to nedôvera voči školám? CPP? Potrebujú si overiť, že diagnóza sa náhodou po roku nezmenila? Prečo nestačí elektronický zber cez vykazy.sk? Rozhodne odpovede existujú, ale skrývajú sa v myslení úradov, nie v zdravom rozume. To, že ministerstvo za jeden deň zrazu zmenilo tlačivá a usmernenia, ktoré rok chystalo, je ukážka toho, ako sa veci dajú robiť lepšie.
Faktom však je, že akékoľvek tlačivo Vyjadrenia, ktoré vytvorilo a zverejnilo ministerstvo, a vyžaduje, aby CPP vypĺňali každoročne nanovo, je v rozpore so zákonom. Zákon totiž jednoznačne určil, ktoré tlačivá sú povinné viesť na schválených formulároch. Podporné opatrenia medzi to rozhodne nepatria.
Dokonca od januára 2025 toto isté ministerstvo zrušilo byrokraciu okolo vyjadrení riaditeľov škôl (prakticky ostáva len vtedy, keď škola nemôže poskytnúť vyjadrenie – teda výrazné zjednodušenie). Tlačivo tam dodnes je, hoci je neaktuálne. Zároveň všetky tlačivá, ktoré ministerstvo zverejnilo na stránke: https://podporneopatrenia.minedu.sk/vseobecne-informacie/, nemajú právny základ. Môžu byť iba odporúčané (tak to oficiálne uvádzajú v názve tlačivá), ale zároveň zaväzujú školy a CPP k ich používaniu a dodaniu.
Je to samozrejme absurdné, že na jednej strane zákon zrušil povinnosti, na stránke sa deklaruje ich nezáväznosť (hoci systém je naučený k poslušnosti, a preto tlačivá použije, aj keď sú neefektívne a zbytočné, lebo všetko máme už elektronicky v systémoch), ale v skutočnosti pokyny a usmernenia (ktoré nesmú ísť nad rámec zákona) určujú a zaväzujú k povinnostiam, ktoré nie sú povinné. Znie to, ako by štát povedal: „Nemusíte to robiť, ale my vám potom nedáme peniaze na deti.“ Právo a potreby dieťaťa sa stali predmetom vyjednávania.
Snaha hľadať cestu a spoluprácu jednoznačne zlyhala. Možno sa pod tlakom niečo zmenilo v nočnej hodine 29. apríla 2025, ale nič to nemení na tom, že všetko sa už dávno mohlo a malo riešiť elektronicky a že musíme hľadať riešenia, ktoré zjednodušia nielen život niekoľkých zamestnancov na RÚŠS, ale aj státisícov PZ a OZ v školách a školských zariadeniach, nehovoriac o mnohých rodičoch. Pevne veríme, že zmeny ku skutočnému zníženiu byrokracie nastanú a popredí budú reálne potreby ľudí.
Aktualizovaný odporúčaný formulár – Vyjadrenie na účel poskytnutia podporného opatrenia_2025 (formát .rtf na stiahnutie) je dostupný na: https://podporneopatrenia.minedu.sk/vseobecne-informacie/
Metodika prideľovania finančných prostriedkov na realizáciu podporných opatrení vo výchove a vzdelávaní
na školský rok 2025/2026, dostupná na: https://podporneopatrenia.minedu.sk/data/files/13346_metodika_po_2025_2026-final.pdf
Autor článku: Viktor Križo