Portál vydal v máji 2023 dlho očakávanú knižku o tzv. žirafích školách: Nenásilná komunikácia v škole.
Pozreli sme sa na to, ako aplikovať nenásilnú komunikáciu v školskom prostredí. Knižka vychádza práve v čase, kedy v školách stále častejšie sa objavuje násilie a nevraživosť medzi deťmi aj dospelými. „Deti potrebujú omnoho viac, než len základné zručnosti ako čítanie, písanie a matematiku, akokoľvek sú dôležité. Potrebujú sa naučiť ako majú spolu pracovať a žiť…„
Najväčšiu kritiku si v knihe vyslúžili odmeny a tresty, ktoré sú pre školské prostredie tak typické, lenže Marshall zdôrazňuje, že „nie sú potrebné, keď ľudia vidia, že ich úsilie prispieva k vlastnému pocitu pohody i blahu ostatných.“ Takéto odľudšťovanie znižuje radosť zo vzájomného prispievania k životu druhých i pravdepodobnosť, že to budeme chcieť robiť sami od seba. Hodnotenie má byť stanovené spoločne so žiakmi, má byť merateľné a nastavené predovšetkým zvnútra človeka.
Znova a znova zaznieva, že interpretácia, kritika, diagnózy a súdy na druhých sú len prejavy našich vlastných nenaplnených potrieb. A to vedie opakovane k tomu, že M. Rosenberg pripomína, že potreby učiteľa sú rovnako dôležité ako potreby žiaka. Nejde teda o školy, kde panuje anarchia, ani školy, kde žiak diktuje, čo sa bude robiť.
Príkazy, moralizovanie v školách zaberajú učiteľom oveľa viac energie a času, ako keby si hneď na začiatku urobili čas na to, aby počuli a porozumeli ich pocitom a potrebám.
Kniha prináša inšpirácie, ako napríklad krásne prirovnanie učiteľa k zástupcovi cestovnej kancelárie, ktorí žiakom ponúka podľa toho, ako si sami stanovia cieľ vzdelávacej destinácie, ale necestuje s nimi. Nájdeme tu nápady, ako zapojiť študentov a rodičov do prípravy materiálov, dobrovoľníckych doučovacích služieb, medzigeneračného učenia a iné.
Nakoniec však zaznieva myšlienka, že „úspech netkvie v technických aspektoch, ani metódach práce, ale cieľ je vzájomne si pomáhať a robiť život krajším.„
Knihu vrele odporúčame:)