Keď sme dostali otázku, ktoré knihy vystihujú princípy moderného chápania inklúzie, bez váhania sme zostavili túto sériu siedmych kníh. Letmým pohľadom na anotácie kníh zistíte, že časť je určená pedagógom a časť rodičom.
A práve v tom je tento výber unikátny – nech patríte k jednej či druhej skupinke, v každej jednej z kníh nájdete témy, ktoré spájajú oboch – medziľudské vzťahy, riešenie konfliktov, porozumenie pocitom a potrebám, rešpekt, sloboda, ľudskosť.
Nech si vyberiete ktorúkoľvek prajeme vám príjemné čítanie, priatelia.
C. Rogers – J. Freiberg. (2020). Sloboda učiť sa. Najslávnejšia knižka humanistickej psychológie o vzdelávaní a škole. Rogers v tejto knižke priniesol závan inovácii, prístupov a princípov do vyučovania ľahkým i odborným spôsobom.
M. Rosenberg. (2016). Nenásilná komunikace. Publikácia prináša princípy komunikácie postavené na humanistickej psychológie C. Rogersa a Maslowa. Autor, Rogersov žiak, prináša veľmi praktickú teóriu toho, ako fungujú medziľudské vzťahy, prežívanie, ako riešiť konflikty, porozumieť svojim pocitom a potrebám. Je to základná a ľahko čitateľná literatúra modernej humanistickej psychológie.
J. Nováčková – D. Nevolová. (2020). Respektovat a být respektován. Kniha je známou príručkou rešpektujúcej komunikácie, postupov a stratégii interakcie rodič a dieťa, učiteľ a žiaci, ale aj medzi ľuďmi celkovo. Je to vhodná a známa príručka pri objavovaní rešpektujúceho prístupu vo vzťahoch.
T. Booth – M. Ainscow. (2019). Index inklúzie. Je to základná literatúra a novodobá príručka pre vytváranie inkluzívnych škôl a inkluzívnej školskej politiky. Okrem praktických ukážok, otázok a inšpirácii tu človek objaví aj kroky, ktoré mu pomôžu si vytvoriť vlastnú jedinečnú cestu pri zavádzaní inkluzívneho vzdelávania.
Z. Matějček. (2007). Po dobrém nebo po zlém? Jeden z najznámejších českých psychológov, ktorí zasvätil svoj život práci s deťmi a rodičmi. Knižku píše ľahkou rečou napriek svojej bohatej vedeckej a výskumnej práci, oslovuje rodičov i pedagógov v prístupe k odmenám a trestom spôsobom, ktorý je hlboko ľudský a realistický, nie nadnesene prehnaný na jednu alebo druhú stranu. Aj ďalšie jeho knihy sa venujú týmto témam: Co děti nejvíc potřebují, Co, kdy a jak ve výchově dětí, Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte, Rodiče a děti, Rodičům na nejhezčí cestu a i.
T. Hayden. (2020). Holka, kterou nechtěli. Skúsená americká špeciálna pedagogička opisuje celý rad komplexnej intervenčnej a terapeutickej práce s deťmi s rozličnými ťažkosťami a životnými zraneniami v škole, na klinike i na ulici. Sú to prekrásne príbehy, ktoré sa čítajú sami a človek pri nich prežíva dojatie, ako tvorivo a neúnavne sa dá robiť inkluzívna podpora detí a ich rodín. V tejto sérii vyšli aj ďalšie prípady: Spratek, Dračice a mazánek, Sebranka, Tichá holka, Tygřice, Zvíře a i.
V. Labáth. (2020). Pasce moci. Unikátna ľahko napísaná útla knižka skúseného profesora, liečebného pedagóga a odborníka na alternatívne riešenie konfliktov, ktorý v knižke opísal, aké nebezpečenstvo ale aj výzvy prináša moc v pomáhajúcich profesiách. Je to povinné čítanie pri zavádzaní inkluzívnej kultúry v organizáciách i školách.