Traumu rešpektujúci prístup v triede
ROZVÍJANIE NAPLŇUJÚCICH VZŤAHOV V TRIEDACH
Reagujeme na vaše podnety z iných častí Slovenska a prinášame k vám vzdelávanie bližšie – Stredné Slovensko, Banská Bystrica.
Akreditovaný program inovačného vzdelávania zložený z dvoch modulov:
1. časť: Tvorba bezpečného prostredia
2. časť: Porozumenie náročnému správaniu
OBSAH
Predkladaný vzdelávací program stavia na výskumoch a vedomostiach z neurovedy, ktorá sa postupne rozširuje do psychológie a pedagogiky. Špecificky čerpá z práce profesora psychiatrie Dr. B. Perryho a jeho neurosekvenčného modelu, S. Porgesa, D. Dany a polyvagálneho modelu a Dr. Siegela. Téma tvorby bezpečia v školách sa opiera aj o prácu C. Willsona.
Program je rozdelený do dvoch nadväzujúcich častí:
- časť: Tvorba bezpečného prostredia
- časť: Porozumenie náročnému správaniu,
ktoré môžu účastníci vzdelávania absolvovať aj oddelene. Až absolvovanie obidvoch častí umožní získať osvedčenie o ukončení inovačného vzdelávania.
Prvá časť programu je zameraná najmä na porozumenie vlastného prežívania a prehĺbenie vlastnej empatie. V programe sa interaktívne pracuje s tvorbou bezpečného prostredia, porozumením stresujúcich podnetov z vnútorného aj vonkajšieho prostredia a účastníci si sami na sebe skúmajú, ako ich nervová sústava reaguje na stresujúce, ako aj regulujúce podnety. Táto seba-skúsenostná časť je veľmi podstatná a nevyhnutná k prechodu do druhej časti vzdelávania so zameraním na druhých – deti, žiakov a iných dospelých.
Druhá časť programu obsahuje informácie a aktivity k porozumeniu neurosekvenčného modelu, a teda fungovania mozgu a nervovej sústavy človeka. Zameriava sa na stres ako spúšťač náročného správania detí a opisuje, čo môže byť príčinou náročného správania s odvolaním sa na výskumné štúdie. Prináša päť stavov aktivácie, ale aj ďalšie modely k porozumeniu intenzity zaplavenia stresovou reakciou. Ďalšou významnou časťou vzdelávania je porozumieť systému regulácie, ktorý má viacero úrovní a podľa potreby ho vedieť použiť. Záver vzdelávania sa zameriava na prácu s fyzickým prostredím v školách a medziodborovú spoluprácu, ktorá je nevyhnutná pre podporu detí, žiakov a dospelých v školách.
KOMU JE VZDELÁVANIE URČENÉ?
- pedagogickí a odborní zamestnanci v školách a v školských zariadeniach
- iní odborníci z rezortu zdravotníctva i sociálnych vecí bez vydania osvedčenia o inovačnom vzdelávaní.
CIELE VZDELÁVANIA
- aplikovať inovatívne prístupy vychádzajúce z princípov neuropsychológie a neuropedagogiky a rozvinúť profesijné kompetencie ich využitia v práci s deťmi vo vyučovacej hodine alebo v programe
- rozšíriť a inovovať odborné vedomosti týkajúce sa dôsledkov traumatizujúcich skúseností na ľudský mozog a prežívanie človeka
- rozvíjať, prehlbovať, zdokonaľovať a inovovať profesijné kompetencie pre zvládanie náročného správania u detí v školskom aj mimoškolskom prostredí
- uplatniť najnovšie poznatky z neurovied v aplikácii na prácu s individuálnym dieťaťom a so skupinou detí
- prehlbovať kompetencie týkajúce sa osobitostí, špecifík a princípov práce so žiakmi so špeciálnymi potrebami
- rozširovať preventívne a intervenčné kompetencie v oblasti metód regulácie a deeskalačných techník pri práci s triedou aj individuálnym dieťaťom
- poskytnúť nové východiská pre medziodborovú spoluprácu s ďalšími odborníkmi pri žiakoch v riziku
LEKTORKY VZDELÁVANIA
Vyštudovala učiteľstvo výtvarnej výchovy, neskôr M.A. v arteterapii vo Veľkej Británii a doktorandské štúdium v Bratislave. Pôsobila doma i v zahraničí ako terapeutka, liečebná pedagogička v rôznych zariadeniach pre deti v riziku. Posledné roky ako expertka pomáha pri implementácii komplexnej podpory detí v riziku v školskom prostredí, podpore artefiletike a reflexie do vyučovania, napomáha širokému odbornému chápaniu inkluzívneho vzdelávania a multidisicplinárneho prístupu v rámci Výskumného ústavu detskej psychológie a patopsychológie a iných projektov. V Centre pôsobí ako lektorka a expertka pre vzdelávanie odborných zamestnancov.
Mgr. Lucia Kubíny absolvovala štúdium špeciálnej pedagogiky na Katolíckej univerzite v Ružomberku a na Univerzite Jána Amosa Komenského v Prahe. Pôsobí ako školská špeciálna pedagogička a ako lektorka v oblasti inkluzívneho vzdelávania. Venuje sa témam komunikácie v inkluzívnom tíme a supervízii pedagogických asistentov. Podporuje školy a organizácie v nastavovaní stratégií scitlivovania voči rozmanitosti.
Vyštudovala psychológiu na Univerzite Komenského v Bratislave. Absolvovala výcviky zamerané na arteterapiu, koncentratívno pohybovú terapiu a mapovanie kompetencií. Viedla arteterapeutické skupiny a skupiny zamerané na rozvoj sociálno-emocionálnych zručností. Dlhodobo sa venuje téme posilňovania zdrojov, silných stránok a osobnostného rozvoja, predovšetkým v kontexte kariérového poradenstva a kariérovej výchovy. Je spoluautorkou metodík Emocionálny kompas, ktoré zavádzajú do školských tried prácu s emóciami a tvorbu láskavých vzťahov. Venuje sa téme psychologického bezpečia.
TERMÍNY
Štvor-dňové prezenčné vzdelávanie
nové MÁJOVÝ BEH – BANSKÁ BYSTRICA
1. časť: 15. – 16. 5. 2024, 9:00 – 16:00
2. časť: 28. – 29. 5. 2024, 9:00 – 16:00
prebehlo APRÍLOVÝ BEH:
1. časť: 10. – 11. 4. 2024, 9:00 – 16:00
2. časť: 29. – 30. 4. 2024, 9:00 – 16:00
prebehlo JANUÁROVÝ BEH:
1. časť: 23. – 24. 1. 2024, 9:00 – 16:00
2. časť: 6. 2. a 13. 2. 2024, 9:00 – 16:00
Vzdelávanie je zložené z dvoch modulov s celkovým časovým rozsahom 60h. Momentálne v cene 140 EUR pri využití možnosti preplatenia časti vzdelávania cez dotáciu z Ministerstva školstva: finančný príspevok na profesijný rozvoj pedagogických a odborných zamestnancov
Po absolvovaní druhého modulu a vypracovaní zadania získavate Osvedčenie o ukončení inovačného vzdelávania.
CENA
Pôvodná cena vzdelávania, bez dotácie: 483 €
483 eur na osobu (V cene je lektorné, organizačné náklady, akreditácia). Kurz je poskytovaný s rozličnými väčšími alebo menšími zľavami podľa získanej podpory financovania.
Aktuálna zľavnená cena: 320 €
NÁZORY ABSOLVENTOV
V poslednom období som absolvoval mnoho vzdelávaní, ktoré mi dali niečo iné alebo vôbec nič. Dokonca som si povedal, že tento školský rok už nechcem absolvovať žiadne vzdelávanie a rok si dať pauzu. Ponuka absolvovať vzdelávanie na traumu rešpektujúci prístup cez Inklucentrum bola jedna sebaskúsenostná a obohacujúca cesta. Vzdelávanie pod taktovkou Zuzky Krnáčovej, Lucie Kubíny a Majky Jaššovej mi otvorilo mnohé obzory, ktoré musím ešte preskúmať sám na sebe. Zvlášť sa chcem poďakovať Zuzana Krnacova za jej prístup, obrovskú odbornosť, ľudskosť a humor (Zuzka odteraz chcem všetky vzdelávania absolvovať len u teba). Taký silný content, ktorý priniesli mi dovolil zažiť porozumenie k sebe a zároveň k druhým.
Kniha Kľúč k porozumeniu správania detí (Ako sa napojiť na seba a na druhých), ktorú prečítate na jeden hlt je jasným pojítkom k celej tejto veľkej a dôležitej téme, ktorá bude určite raz súčasťou všetkých škôl.
Adam Škopp, školský špeciálny pedagóg
AKREDITÁCIA A PODMIENKY UKONČENIA VZDELÁVANIA
50 vyučovacích hodín v rozsahu 4 dni (28 hodín prezenčne, 22 hodín dištančne). Za absolvovanie každých 50 hodín inovačného vzdelávania v súlade s plánom profesijného rozvoja prináleží zamestnancovi 3 % príplatok za profesijný rozvoj. Maximálny príplatok za inovačné vzdelávanie je 12 %. Podľa § 64 ods. 2 môže pracovník uplatniť príplatok až po skončení adaptačného vzdelávania (vzdelávanie ale môže realizovať aj počas adaptačného).
Akreditácia: Kurz je akreditovaný na základe rozhodnutia Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR o oprávnení poskytovať inovačné vzdelávanie. pod číslom 1/2020 – IV. do 31. decembra 2025. Za každých 50 hodín inovačného vzdelávania po splnení podmienok je možné v škole a v školskom zariadení získať mesačného príplatku za profesijný rozvoj 3 %.
Dokument na stiahnutie: TRAUMU REŠPEKTUJÚCI PRÍSTUP akreditovaný program inovačného vzdelávania.
Spôsob ukončovania a požiadavky na ukončovanie:
Účasť najmenej 80 % z celkového rozsahu prezenčnej formy vzdelávania. Dištančná úloha – denník z realizovania hodín alebo programu,
Úpešná záverečná prezentácia inovatívneho návrhu vyučovacej jednotky pred 3 člennou skúšobnou komisiou. Po úspešnom absolvovaní a splnení podmienok ukončenia programu inovačného vzdelávania vydá poskytovateľ účastníkovi vzdelávania osvedčenie.
ORGANIZAČNÉ POKYNY:
Vzdelávanie lektormi Inklucentra prebehne v BANSKEJ BYSTRICI (365.labb, Lazovná 5). Organizačné pokyny zašleme účastníkom emailom 5 dní pred vzdelávaním.
Počet účastníkov je z kapacitných možností obmedzený na 18 miest. Pre zaistenie miesta sa, prosím, prihláste a uhraďte poplatok. Vzdelávanie otvoríme pri naplnení počtu minimálne 14 účastníkov.