Traumu rešpektujúci prístup v triede
ROZVÍJANIE NAPLŇUJÚCICH VZŤAHOV V TRIEDACH
Akreditovaný program inovačného vzdelávania zložený z dvoch modulov:
1. časť: Tvorba bezpečného prostredia
2. časť: Porozumenie náročnému správaniu
OBSAH
Predkladaný vzdelávací program stavia na výskumoch a vedomostiach z neurovedy, ktorá sa postupne rozširuje do psychológie a pedagogiky. Špecificky čerpá z práce profesora psychiatrie Dr. B. Perryho a jeho neurosekvenčného modelu, S. Porgesa, D. Dany a polyvagálneho modelu a Dr. Siegela. Téma tvorby bezpečia v školách sa opiera aj o prácu C. Willsona.
Program je rozdelený do dvoch nadväzujúcich častí:
- časť: Tvorba bezpečného prostredia
- časť: Porozumenie náročnému správaniu,
ktoré môžu účastníci vzdelávania absolvovať aj oddelene. Až absolvovanie obidvoch častí umožní získať osvedčenie o ukončení inovačného vzdelávania.
Prvá časť programu je zameraná najmä na porozumenie vlastného prežívania a prehĺbenie vlastnej empatie. V programe sa interaktívne pracuje s tvorbou bezpečného prostredia, porozumením stresujúcich podnetov z vnútorného aj vonkajšieho prostredia a účastníci si sami na sebe skúmajú, ako ich nervová sústava reaguje na stresujúce, ako aj regulujúce podnety. Táto seba-skúsenostná časť je veľmi podstatná a nevyhnutná k prechodu do druhej časti vzdelávania so zameraním na druhých – deti, žiakov a iných dospelých.
Druhá časť programu obsahuje informácie a aktivity k porozumeniu neurosekvenčného modelu, a teda fungovania mozgu a nervovej sústavy človeka. Zameriava sa na stres ako spúšťač náročného správania detí a opisuje, čo môže byť príčinou náročného správania s odvolaním sa na výskumné štúdie. Prináša päť stavov aktivácie, ale aj ďalšie modely k porozumeniu intenzity zaplavenia stresovou reakciou. Ďalšou významnou časťou vzdelávania je porozumieť systému regulácie, ktorý má viacero úrovní a podľa potreby ho vedieť použiť. Záver vzdelávania sa zameriava na prácu s fyzickým prostredím v školách a medziodborovú spoluprácu, ktorá je nevyhnutná pre podporu detí, žiakov a dospelých v školách.
KOMU JE VZDELÁVANIE URČENÉ?
- pedagogickí a odborní zamestnanci v školách a v školských zariadeniach
- iní odborníci z rezortu zdravotníctva i sociálnych vecí bez vydania osvedčenia o inovačnom vzdelávaní.
CIELE VZDELÁVANIA
- aplikovať inovatívne prístupy vychádzajúce z princípov neuropsychológie a neuropedagogiky a rozvinúť profesijné kompetencie ich využitia v práci s deťmi vo vyučovacej hodine alebo v programe
- rozšíriť a inovovať odborné vedomosti týkajúce sa dôsledkov traumatizujúcich skúseností na ľudský mozog a prežívanie človeka
- rozvíjať, prehlbovať, zdokonaľovať a inovovať profesijné kompetencie pre zvládanie náročného správania u detí v školskom aj mimoškolskom prostredí
- uplatniť najnovšie poznatky z neurovied v aplikácii na prácu s individuálnym dieťaťom a so skupinou detí
- prehlbovať kompetencie týkajúce sa osobitostí, špecifík a princípov práce so žiakmi so špeciálnymi potrebami
- rozširovať preventívne a intervenčné kompetencie v oblasti metód regulácie a deeskalačných techník pri práci s triedou aj individuálnym dieťaťom
- poskytnúť nové východiská pre medziodborovú spoluprácu s ďalšími odborníkmi pri žiakoch v riziku
Senzomotorické a záťažové pomôcky, ktoré sa využívajú v školách a tiež na našom kurze môžete nájsť na e-shope www.bezterapie.sk.
LEKTORKY VZDELÁVANIA
Vyštudovala učiteľstvo výtvarnej výchovy, neskôr M.A. v arteterapii vo Veľkej Británii a doktorandské štúdium v Bratislave. Pôsobila doma i v zahraničí ako terapeutka, liečebná pedagogička v rôznych zariadeniach pre deti v riziku. Posledné roky ako expertka pomáha pri implementácii komplexnej podpory detí v riziku v školskom prostredí, podpore artefiletike a reflexie do vyučovania, napomáha širokému odbornému chápaniu inkluzívneho vzdelávania a multidisicplinárneho prístupu v rámci Výskumného ústavu detskej psychológie a patopsychológie a iných projektov. V Inklucentre pôsobí ako lektorka a expertka pre vzdelávanie odborných zamestnancov.
Prevádzkuje eshop so senzomotorickými pomôckami pod vlastnou značkou BezTerapie.
Mgr. Lucia Kubíny absolvovala štúdium špeciálnej pedagogiky na Katolíckej univerzite v Ružomberku a na Univerzite Jána Amosa Komenského v Prahe. Pôsobí ako školská špeciálna pedagogička a ako lektorka v oblasti inkluzívneho vzdelávania. Venuje sa témam komunikácie v inkluzívnom tíme a supervízii pedagogických asistentov. Podporuje školy a organizácie v nastavovaní stratégií scitlivovania voči rozmanitosti.
Vyštudovala psychológiu na Univerzite Komenského v Bratislave. Absolvovala výcviky zamerané na arteterapiu, koncentratívno pohybovú terapiu a mapovanie kompetencií. Viedla arteterapeutické skupiny a skupiny zamerané na rozvoj sociálno-emocionálnych zručností. Dlhodobo sa venuje téme posilňovania zdrojov, silných stránok a osobnostného rozvoja, predovšetkým v kontexte kariérového poradenstva a kariérovej výchovy. Je spoluautorkou metodík Emocionálny kompas, ktoré zavádzajú do školských tried prácu s emóciami a tvorbu láskavých vzťahov. Venuje sa téme psychologického bezpečia.
TERMÍNY
4-dňové prezenčné vzdelávanie
nové MARCOVÝ BEH
1. časť: 18. – 19. 3. 2025, 9:00 – 16:00
2. časť: 2. – 3. 4. 2025, 9:00 – 16:00
prebehlo SEPTEMBROVÝ BEH:
1. časť: 23. – 24. 9. 2024, 9:00 – 16:00
2. časť: 14. – 15. 10. 2024, 9:00 – 16:00
prebehlo APRíLOVÝ BEH:
1. časť: 10. – 11. 4. 2024, 9:00 – 16:00
2. časť: 26. -30. 4. 2024, 9:00 – 16:00
Vzdelávanie je zložené z dvoch modulov s celkovým časovým rozsahom 50h. Po absolvovaní druhého modulu a vypracovaní zadania získavate Osvedčenie o ukončení inovačného vzdelávania.
CENA
Pôvodná cena vzdelávania, bez dotácie: 483 €
483 eur na osobu (V cene je lektorné, organizačné náklady, akreditácia). Kurz je poskytovaný s rozličnými väčšími alebo menšími zľavami podľa získanej podpory financovania.
Aktuálna zľavnená cena: 320 €
NÁZORY ABSOLVENTOV
V poslednom období som absolvoval mnoho vzdelávaní, ktoré mi dali niečo iné alebo vôbec nič. Dokonca som si povedal, že tento školský rok už nechcem absolvovať žiadne vzdelávanie a rok si dať pauzu. Ponuka absolvovať vzdelávanie na traumu rešpektujúci prístup cez Inklucentrum bola jedna sebaskúsenostná a obohacujúca cesta. Vzdelávanie pod taktovkou Zuzky Krnáčovej, Lucie Kubíny a Majky Jaššovej mi otvorilo mnohé obzory, ktoré musím ešte preskúmať sám na sebe. Zvlášť sa chcem poďakovať Zuzana Krnacova za jej prístup, obrovskú odbornosť, ľudskosť a humor (Zuzka odteraz chcem všetky vzdelávania absolvovať len u teba). Taký silný content, ktorý priniesli mi dovolil zažiť porozumenie k sebe a zároveň k druhým.
Kniha Kľúč k porozumeniu správania detí (Ako sa napojiť na seba a na druhých), ktorú prečítate na jeden hlt je jasným pojítkom k celej tejto veľkej a dôležitej téme, ktorá bude určite raz súčasťou všetkých škôl.
Adam Škopp, školský špeciálny pedagóg
Odborné vedenie, obe lektorky veľmi príjemné, výborne zorientované v téme, štruktúra a organizácia vzdelávania výborná. Vzdelávanie bolo zmysluplné, obohacujúce. Každý učiteľ by mal absolvovať toto vzdelávanie povinne :), tiež by táto téma bola vhodná aj ako súčasť vysokoškolského vzdelávania. |
Lektorky – Zuzka a Majka boli super. Dávali nám dostatok priestoru na spätnú väzbu, prípadne na rozmýšľanie pri jednotlivých zadaniach, Obsah vzdelávania – viac sa mi páčila druhá časť. Bolo to nad moje očakávania, snažím sa to už aj využívať vo vyučovaní. Organizovanie vzdelávania bolo na veľmi dobrej úrovni. Odporúčala som to už aj kolegyniam 🙂 |
Obsah vzdelávania predčil moje očakávania, organizácia vzdelávania bola na vynikajúcej úrovni a lektorky mali ľudský ale veľmi profesionálny prístup. |
Lektorky milé, nápomocné, odborné. Vytvorili bezpečné a prijemné prostredie. Obsah splnil moje očakávania. Organizácia v poriadku. |
Lektorky boli empatické, vnímavé, veľmi aktívne a odborne pripravené. Obsah vzdelávania bol naplnený, veľa zaujímavých „AHA“ momentov, striedanie prednášok, hravých aktivít. Inklucentrum – nádherné priestory, výborná dostupnosť, pripravené občerstvenie. |
Veľmi vzdelané a empatické lektorky, vďaka ktorým bolo vzdelávanie o to prínosnejšie. Vzdelávanie naplnilo očakávania, prinieslo konkrétne „know how.“ Oceňujem, že prvý blok vzdelávania bol o nás, našich emóciách, našom prežívaní. V Inklucentre som sa cítila veľmi príjemne. |
Výborné vzdelávanie. Organizácia na výbornú, veľmi príjemné priestory. Vzdelávanie by malo byť pre pedagógov povinné. |
Lektorky vyvážene zaistili vstup do problematiky, obsah vzdelávania bol dostačujúci, oceňujem najmä ukážky z filmov a videá, taktiež audio nahrávky, ktoré však by som si vypočula ešte raz, lebo niekedy sa sústrediť na čítanie aj počúvanie nahrávky, najmä po česky bolo pre mňa náročné. Veľa poznatkov mi bolo sprostredkované jednoducho a určite ich využijem vo svojej praxi. Bol poskytnutý dostatočný časový interval na aktivity, a vypracovávanie prac. listov, čo bolo pre mňa dôležité. |
Lektorov a lektorky: výborný, ľudský a osobný prístup. Obsah vzdelávania: žiada sa mi viac – bude časť 2, 3? Organizáciu vzdelávania: vysoko oceňujem možnosť materiálov – perá, papiere, vzdelávací materiál, obed, prísun kávy a pochutín. Vďaka! |
Lektorky boli veľmi príjemné, zodpovedali naše otázky, veľmi pekne nás viedli. Naozaj som bola spokojná, zo vzdelávania som odchádzala s inšpiráciou a dobrým pocitom. |
Organizácia vzdelávania ako aj jej obsah bol na výbornej úrovni. Lektorky viedli celé vzdelávanie zodpovedne, rešpektujúco a odborne. Veľmi ďakujem. |
Obsah vzdelávania bol veľmi zmysluplne štrukturovaný. Lektorky k nám pristupovali veľmi ľudsky a empaticky a zároveň profesionálne. Bolo cítiť, že téme/problematike rozumejú a zároveň nechávali priestor aj nám.. celé vzdelávanie bolo za mňa na veľmi vysokej úrovni. |
Vzdelávanie naplnilo moje očakávania, bolo zamerané veľmi prakticky a oceňujem sebaskúsenostnú časť. Poznatky, ktoré sú skvelo aplikovateľné v praxi. Ďakujem krásne. |
Lektorky príjemné, zohraté, systematicky pracovali. Niektoré témy by som ešte prehĺbila poznatkami, možnosťou zdieľať viac do hĺbky skúsenosti navzájom, možnosti pomoci, atď. |
Preferovala by som kratšiu obednú prestávku a ukončenie o 10min skôr. Oceňujem občerstvenie aj pre celiatikov. Lektorky- skvelé. |
Spokojnosť s prístupom lektoriek, hutný obsah vzdelávania, výborná starostlivosť o účastníkov, čo sa týka organizácie-komunikácia ako aj občerstvenie, priestor. |
Ďakujem za zorganizovanie tohto vzdelávania, ktoré splnilo moje očakávania. Oceňujem lektorky Lucku a Majku za odborný , profesionálny ale i ľudský prístup. Ďakujem za vytvorenie príjemnej a tvorivej atmosféry 🙂 . Vnímala som, že organizačnému tímu šlo nielen o poskytnutie odbornej témy ale i o vytvorenie bezpečného prostredia pre nás účastníčky kurzu. |
Lektorky boli úžasné. Nastolili skvelú atmosféru, v ktorej bolo radosť sa vzdelávať. |
Kurz splnil moje očakávania. Práca lektoriek bola veľmi profesionálna a zároveň ľudská. Počas celého kurzu som sa cítila príjemne. Oceňujem materiály, ktoré sme dostali na záver. Ďakujem. |
Úžasné empatické vždy usmiate a chápajúce žienky, s obsahom som spokojna, niektoré informácie boli pre mňa príťažlivé a nové |
Lektorky odborne zdatné, ľudský prístup, veľmi príjemné. Obsah predčil moje očakávania. |
AKREDITÁCIA A PODMIENKY UKONČENIA VZDELÁVANIA
50 vyučovacích hodín v rozsahu 4 dni (28 hodín prezenčne, 22 hodín dištančne). Za absolvovanie každých 50 hodín inovačného vzdelávania v súlade s plánom profesijného rozvoja prináleží zamestnancovi 3 % príplatok za profesijný rozvoj. Maximálny príplatok za inovačné vzdelávanie je 12 %. Podľa § 64 ods. 2 môže pracovník uplatniť príplatok až po skončení adaptačného vzdelávania (vzdelávanie ale môže realizovať aj počas adaptačného).
Akreditácia: Kurz je akreditovaný na základe rozhodnutia Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR o oprávnení poskytovať inovačné vzdelávanie. pod číslom 1/2020 – IV. do 31. decembra 2025. Za každých 50 hodín inovačného vzdelávania po splnení podmienok je možné v škole a v školskom zariadení získať mesačného príplatku za profesijný rozvoj 3 %.
Dokument na stiahnutie: TRAUMU REŠPEKTUJÚCI PRÍSTUP akreditovaný program inovačného vzdelávania.
Spôsob ukončovania a požiadavky na ukončovanie:
Účasť najmenej 80 % z celkového rozsahu prezenčnej formy vzdelávania. Dištančná úloha – denník z realizovania hodín alebo programu,
Úpešná záverečná prezentácia inovatívneho návrhu vyučovacej jednotky pred 3 člennou skúšobnou komisiou. Po úspešnom absolvovaní a splnení podmienok ukončenia programu inovačného vzdelávania vydá poskytovateľ účastníkovi vzdelávania osvedčenie.
ORGANIZAČNÉ POKYNY:
Vzdelávanie lektormi Inklucentra prebehne v Inklucentre v Bratislave na Hattalovej 12. Organizačné pokyny zašleme účastníkom emailom 5 dní pred vzdelávaním.
Počet účastníkov je z kapacitných možností obmedzený na 18 miest. Pre zaistenie miesta sa, prosím, prihláste a uhraďte poplatok. Vzdelávanie otvárame po naplnení počtu minimálne 14 účastníkov.