TRVANIE PROJEKTU: 1. 1. 2024 – 30.6.2026
Projekt komplexnej podpory detí cudzincov zahŕňa dve fázy: V prvej fáze od januára do augusta 2024 Inklucentrum poskytovalo prostredníctvom 16 pracovníkov psychosociálnu, jazykovú, metodickú a voľnočasovú podporu v 19 školách v Bratislave. Druhá fáza od septembra 2024 sa týka postupného prechodu systému podpory detí z cudziny pod štátny systém, koordinácie celej komplexnej podpory v Bratislave (Hlavné Mesto SR Bratislava, Centrá poradenstva a prevencie (CPP), Centrá voľného času (CVČ)) a vzdelávania a usmerňovanie škôl v oblasti začleňovania a psychosociálnej podpory detí.


Komplexná podpora začleňovania detí cudzincov v Bratislave do vzdelávacieho systému, realizovaný v rámci NP Integrácia štátnych príslušníkov tretích krajín vrátane migrantov. Tento projekt je spolufinancovaný Európskou úniou v rámci Programu Slovensko.
O projekte
Projekt Komplexná podpora začleňovania detí cudzincov v Bratislave do vzdelávacieho systému realizovaný v rámci Národného projektu Integrácia štátnych príslušníkov tretích krajín vrátane migrantov financovaný EÚ, je zameraný na podporu ukrajinských detí a rodín v Bratislave v rámci školského systému a postupný tranzit tejto pomoci od mimovládnych organizácií do systému štátnej schémy. Projekt je pokračovaním predchádzajúceho projektu EU Care realizovaného v roku 2023 a financovaného taktiež z fondov EÚ. Súčasný projekt tiež nadväzuje na mnohé aktivity Inklucentra realizované od začiatku ruskej vojny na Ukrajine v spolupráci s Hlavným Mestom SR Bratislava a Centrom vzdelávacích analýz (CVA). Podrobnejšie informácie o predošlých aktivitách nájdete na stránke: Podpora žiakov z Ukrajiny na školách, Inkluzívne jazykové centrum, voľnočasové aktivity ako Teen klub a Tábory.
Udržateľnosť projektov a efektívna integrácia detí a rodín z Ukrajiny sú nevyhnutne spojené s aktívnou, trvalou a synergickou spoluprácou so štátnymi inštitúciami (Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR (MŠVVaM SR), Národný inštitút vzdelávania a mládeže (NIVAM), CPP, CVČ) a Hlavným Mestom SR Bratislava. Na základe našich skúseností a expertízy identifikujeme aj ďalšie nutné oblasti podpory, ako aj udržateľné riešenia v reakcii na stále meniace sa potreby cieľovej skupiny. V rámci našej práce sa prispôsobujeme novým výzvam a reagujeme na nové trendy v oblasti integrácie detí cudzincov. Prinášame a vytvárame procesy a postupy pre medzisektorový dialóg, výmenu informácií a celkovú koordináciu nielen v podobe krátkodobého opatrenia, ale ako dlhodobého a udržateľného procesu prispievajúceho k rozvoju celej spoločnosti.
Projekt sa zameral na tri hlavné piliere:
- Poskytovanie všeobecných informácií a poradenstva a zabezpečovanie aktivít a programov za účelom zvýšenia účinnosti podpory integrácie v oblastiach zamestnávania, vzdelávania, psychosociálnej podpory a kultúry.
- Informačné a osvetové aktivity smerom k širokej verejnosti.
- Zabezpečovanie podporných, metodických a koordinačných činností.
Cieľovou skupinou sú žiaci a ich rodiny z Ukrajiny v školskom prostredí, odborníci z Ukrajiny (učitelia, psychológovia a iní odborníci v oblasti duševného zdravia), učitelia jazykovej podpory pre deti cudzincov, učitelia a odborní zamestnanci v školách a v školských zariadeniach, ktorí priamo pracujú s deťmi cudzincov a regionálni a národní aktéri zodpovedajúci alebo prispievajúci k systémovým riešeniam integrácie (Hlavné Mesto SR Bratislava, mestské časti, MŠVVaM SR, NIVAM, VÚDPaP, Školská štátna inšpekcia, CPP, CVČ, CVA a i.).
Realizované aktivity
- Školíme ukrajinských pedagógov, odborných zamestnancov, učiteľov jazykovej podpory a ďalších odborníkov v téme tvorby bezpečia v školách a traumu rešpektujúcom prístupe s deťmi cudzincov.
- Školíme učiteľov jazykovej podpory v metódach jazykovej podpory (Studia academica Slovaca).
- Pripravili sme bulletin Deti z cudziny pre školy a školské zariadenia v téme systémovej práce so začleňovaním detí v školskom prostredí (vrátane verzie v ukrajinčine) a preložili do ukrajinčiny aj ďalšie naše inkluzívne bulletiny.
- Pripravili sme v spolupráci s NIVAM, Hlavným Mestom SR Bratislava a odborníkmi z CPP v Bratislave 3 sieťovacie stretnutie pre 25 odborníkov, ktorí pracujú s deťmi prichádzajúcimi z vojnových oblastí, semináre pre ukrajinských rodičov, riaditeľov škôl a organizácie pôsobiace v témach začleňovania, jazykovej podpory a psychosociálnej podpory na školách.
- V júli 2024 sme zrealizovali integračný pobytový letný tábor pre 114 ukrajinských detí. Program tábora s názvom „Džerelo“ (Prameň)
- bol zameraný na rozvoj a podporu kultúrnej a národnej identity ukrajinských detí a identifikáciu detí v riziku pre poskytnutie ďalšej podpory (niekoľko detí z tábora bolo od októbra 2024 zaradených do terapeutických skupín).
- Pripravili sme 3 letné jazykové tábory pre deti cudzincov, ktoré pomáhali novým prichádzajúcim deťom začleňovať sa do škôl vďaka účasti v jazykových táboroch. Týmto deťom bola následne poskytovaná celoročná starostlivosť počas školského roka u nás alebo priamo v školách. Po ukončení táborov sme spracovali metodické usmernenie o možnostiach širokého využitia letných táborov ako humanistického nástroja integrácie a podpory detí. Metodické usmernenie s názvom Tábory zamerané na človeka je zverejnené na našej webovej stránke.
- Sprevádzkovali sme činnosť 2 celoročných integračných inkluzívnych jazykových centier (február a október 2024) s 5 triedami pre cca. 40 detí cudzincov so 7 učiteľkami, 2 jazykovými metodičkami, psychosociálnou metodičkou a traumaterapeutkou, ukrajinskou psychologičkou a vietnamskou psychosociálnou pracovníčkou.
- Program psychosociálnej a jazykovej podpory sme zavŕšili prostrdníctvom spolupráce s regionálnymiterénnymi UA pracovníčkami v 19 školách v Bratislave a následne do konca októbra 2024 postupnou integráciou tohto systému práce priamo do škôl, mestských častí, Centra voľného času a Centra poradenstva a prevencie. Od septembra 2024 sme zároveň postupne presúvali vyškolené UA odborníčky z Inklucentra priamo do jednotlivých škôl a psychologičky z Ukrajiny do systému poradenstva a prevencie vo všetkých CPP v Bratislave. Všetky odobrníčky sme sprevádzali organizačným, právnym a obsahovým procesom začlenenia do štátneho systému..
- Zúčastnili sme sa mnohých pracovných skupín s ministerstvom školstva, UNICEFom a Hlavným Mestom SR Bratislava pri hľadaní systémových riešení.
- V rámci informačnej a osvetovej činnosti sme iniciovali a zrealizovali rokovania s ministrom školstva a príslušnými sekciami na ministerstve v téme legislatívnych zmien (všetky boli nakoniec aj prijaté k 1.1.2025 v novelách školských zákonov) v prospech začleňovania detí a rodín cudzincov v školskom prostredí – viac v článku: Adaptačné triedy aj zamestnávanie ukrajinských odborníkov a pedagógov v školách. Novely zákonov k cudzincom.
Spolu sme aktivitami podporili 133 ukrajinských odborníkov, učiteľov, 114 detí z Ukrajiny a 25 rodičov.
Videá a fotografie
Letný tábor 2024.
Psychosociálna podpora žiakov v BA školách – zhodnotenie 2 ročného projektu.
Z činnosti Inkluzívneho jazykového centra
Fotografie z kultúrnych a umeleckých aktivít tábora