Komplexná podpora začleňovania detí cudzincov v Bratislave do vzdelávacieho systému

TRVANIE PROJEKTU: 1. 1. 2024 – 30.6.2026

Projekt komplexnej podpory detí cudzincov zahŕňa dve fázy: V prvej fáze od januára  do augusta 2024 Inklucentrum poskytovalo prostredníctvom 16 pracovníkov psychosociálnu, jazykovú, metodickú a voľnočasovú podporu v 19 školách v Bratislave. Druhá fáza od septembra 2024 sa týka postupného prechodu systému podpory detí z cudziny pod štátny systém, koordinácie celej komplexnej podpory v Bratislave (Hlavné Mesto SR Bratislava, Centrá poradenstva a prevencie (CPP), Centrá voľného času (CVČ)) a vzdelávania a usmerňovanie škôl v oblasti začleňovania a psychosociálnej podpory detí.

P28 foto jazykove centrum
logo europska unia slovensko

Komplexná podpora začleňovania detí cudzincov v Bratislave do vzdelávacieho systému, realizovaný v rámci NP Integrácia štátnych príslušníkov tretích krajín vrátane migrantov. Tento projekt je spolufinancovaný Európskou úniou v rámci Programu Slovensko.

O projekte

Projekt Komplexná podpora začleňovania detí cudzincov v Bratislave do vzdelávacieho systému realizovaný v rámci Národného projektu Integrácia štátnych príslušníkov tretích krajín vrátane migrantov financovaný EÚ, je zameraný na podporu ukrajinských detí a rodín v Bratislave v rámci školského systému a postupný tranzit tejto pomoci od mimovládnych organizácií do systému štátnej schémy. Projekt je pokračovaním predchádzajúceho projektu EU Care realizovaného v roku 2023 a financovaného taktiež z fondov EÚ. Súčasný projekt tiež nadväzuje na mnohé aktivity Inklucentra realizované od začiatku ruskej vojny na Ukrajine v spolupráci s Hlavným Mestom SR Bratislava a Centrom vzdelávacích analýz (CVA). Podrobnejšie informácie o predošlých aktivitách nájdete na stránke: Podpora žiakov z Ukrajiny na školách, Inkluzívne jazykové centrum, voľnočasové aktivity ako Teen klub a Tábory.

Udržateľnosť projektov a efektívna integrácia detí a rodín z Ukrajiny sú nevyhnutne spojené s aktívnou, trvalou a synergickou spoluprácou so štátnymi inštitúciami (Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR (MŠVVaM SR), Národný inštitút vzdelávania a mládeže (NIVAM), CPP, CVČ) a Hlavným Mestom SR Bratislava. Na základe našich skúseností a expertízy identifikujeme aj ďalšie nutné oblasti podpory, ako aj udržateľné riešenia v reakcii na stále meniace sa potreby cieľovej skupiny. V rámci našej práce sa prispôsobujeme novým výzvam a reagujeme na nové trendy v oblasti integrácie detí cudzincov. Prinášame a vytvárame procesy a postupy pre medzisektorový dialóg, výmenu informácií a celkovú koordináciu nielen v podobe krátkodobého opatrenia, ale ako dlhodobého a udržateľného procesu prispievajúceho k rozvoju celej spoločnosti.

Projekt sa zameral na tri hlavné piliere:

  1. Poskytovanie všeobecných informácií a poradenstva a zabezpečovanie aktivít a programov za účelom zvýšenia účinnosti podpory integrácie v oblastiach zamestnávania, vzdelávania, psychosociálnej podpory a kultúry.
  2. Informačné a osvetové aktivity smerom k širokej verejnosti.
  3. Zabezpečovanie podporných, metodických a koordinačných činností.

Cieľovou skupinou sú žiaci a ich rodiny z Ukrajiny v školskom prostredí, odborníci z Ukrajiny (učitelia, psychológovia a iní odborníci v oblasti duševného zdravia), učitelia jazykovej podpory pre deti cudzincov, učitelia a odborní zamestnanci v školách a v školských zariadeniach, ktorí priamo pracujú s deťmi cudzincov a regionálni a národní aktéri zodpovedajúci alebo prispievajúci k systémovým riešeniam integrácie (Hlavné Mesto SR Bratislava, mestské časti, MŠVVaM SR, NIVAM, VÚDPaP, Školská štátna inšpekcia, CPP, CVČ, CVA a i.).

Realizované aktivity

  • Školíme ukrajinských pedagógov, odborných zamestnancov, učiteľov jazykovej podpory a ďalších odborníkov v téme tvorby bezpečia v školách a traumu rešpektujúcom prístupe s deťmi cudzincov.
  • Školíme učiteľov jazykovej podpory v metódach jazykovej podpory (Studia academica Slovaca).
  • Pripravili sme bulletin Deti z cudziny pre školy a školské zariadenia v téme systémovej práce so začleňovaním detí v školskom prostredí (vrátane  verzie v ukrajinčine) a preložili do ukrajinčiny aj ďalšie naše inkluzívne bulletiny.
  • Pripravili sme v spolupráci s NIVAM, Hlavným Mestom SR Bratislava a odborníkmi z CPP v Bratislave 3 sieťovacie stretnutie pre 25 odborníkov, ktorí pracujú s deťmi prichádzajúcimi z vojnových oblastí, semináre pre ukrajinských rodičov, riaditeľov škôl a organizácie pôsobiace v témach začleňovania, jazykovej podpory a psychosociálnej podpory na školách.
  • V júli 2024 sme zrealizovali integračný pobytový letný tábor pre 114 ukrajinských detí. Program tábora s názvom „Džerelo“ (Prameň)
  • bol zameraný na rozvoj a podporu kultúrnej a národnej identity ukrajinských detí a identifikáciu detí v riziku pre poskytnutie ďalšej podpory (niekoľko detí z tábora bolo od októbra 2024 zaradených do terapeutických skupín).
  • Pripravili sme 3 letné jazykové tábory pre deti cudzincov, ktoré pomáhali novým prichádzajúcim deťom začleňovať sa do škôl vďaka účasti v jazykových táboroch. Týmto deťom bola následne  poskytovaná celoročná starostlivosť počas školského roka u nás alebo priamo v školách. Po ukončení táborov sme spracovali metodické usmernenie o možnostiach  širokého využitia letných táborov ako humanistického nástroja integrácie a podpory detí. Metodické usmernenie s názvom Tábory zamerané na človeka je zverejnené na našej webovej stránke.
  • Sprevádzkovali sme činnosť 2 celoročných integračných inkluzívnych jazykových centier (február a október 2024) s 5 triedami pre cca. 40 detí cudzincov so 7 učiteľkami, 2 jazykovými metodičkami, psychosociálnou metodičkou a traumaterapeutkou, ukrajinskou psychologičkou a vietnamskou psychosociálnou pracovníčkou.
  • Program psychosociálnej a jazykovej podpory sme zavŕšili prostrdníctvom spolupráce s regionálnymiterénnymi UA pracovníčkami v 19 školách v Bratislave a následne do konca októbra 2024 postupnou integráciou tohto systému práce priamo do škôl, mestských častí, Centra voľného času a Centra poradenstva a prevencie. Od septembra 2024 sme zároveň postupne presúvali vyškolené UA odborníčky z Inklucentra priamo do jednotlivých škôl a psychologičky z Ukrajiny do systému poradenstva a prevencie vo všetkých CPP v Bratislave. Všetky odobrníčky sme sprevádzali organizačným, právnym a obsahovým procesom začlenenia do štátneho systému..
  • Zúčastnili sme sa mnohých pracovných skupín s ministerstvom školstva, UNICEFom a Hlavným Mestom SR Bratislava pri hľadaní systémových riešení.
  • V rámci informačnej a osvetovej činnosti sme  iniciovali a zrealizovali rokovania s ministrom školstva a príslušnými sekciami na ministerstve  v téme legislatívnych zmien (všetky boli nakoniec aj prijaté k 1.1.2025 v novelách školských zákonov) v prospech začleňovania detí a rodín cudzincov v školskom prostredí – viac v článku: Adaptačné triedy aj zamestnávanie ukrajinských odborníkov a pedagógov v školách. Novely zákonov k cudzincom.

Spolu sme aktivitami podporili 133 ukrajinských odborníkov, učiteľov,  114 detí z Ukrajiny a 25 rodičov.

Videá a fotografie

Letný tábor 2024.

Psychosociálna podpora žiakov v BA školách – zhodnotenie 2 ročného projektu.

Z činnosti Inkluzívneho jazykového centra

Inkluzivne jazykove centrum 03
Inkluzivne jazykove centrum 04
Inkluzivne jazykove centrum 05
Inkluzivne jazykove centrum 06
Inkluzivne jazykove centrum 01
Inkluzivne jazykove centrum 02

Fotografie z kultúrnych a umeleckých aktivít tábora

Tabor ZDERELO UA 2024019
Tabor ZDERELO UA 2024016
Tabor ZDERELO UA 2024017
Tabor ZDERELO UA 2024002
Tabor ZDERELO UA 2024001
Tabor ZDERELO UA 2024033
Tabor ZDERELO UA 2024022
Tabor ZDERELO UA 2024020
Tabor ZDERELO UA 2024023