Inklucentrum posledné roky stále aktívnejšie spolu so Slovenskou komorou učiteľov participuje na príprave a pripomienkovaní zákonov. Tentoraz sme hrdí na viaceré zmeny, ktoré sa podarilo dosiahnuť, vrátane zlepšení pre zraniteľné skupiny detí cudzincov a ukrajinsky hovoriaceho personálu.
Adaptačné triedy
Asi najväčšou novinkou novely školského zákona 2024, § 29 ods. 14-16 je novovytvorený pojem „adaptačná trieda“, ktorý zavádza do škôl systém privítacích tried (tzv. willkommensklassen v Nemecku) na úrovni vyspelých krajín sveta. Takéto triedy už dnes štandardne fungujú v Nemecku, Fínsku, či iných krajinách. Zákon uvádza možnosť v základných školách (aj špeciálnych) otvoriť privítaciu triedu pre deti cudzincov pri počte 4-10 detí, pričom žiaci môžu byť aj z rôznych ročníkov. Cieľom je kompenzácia chýbajúceho obsahu vzdelávania, adaptácia žiakov na výchovno-vzdelávacie prostredie a adaptácia detí cudzincov (pozri aj dôvodová správa v zákone, čl. V bodu 37).
Privítacie/adaptačné triedy majú pomáhať návratu do svojej kmeňovej triedy, kde je žiak primárne zaradený. Takáto forma sa dá kombinovať aj s postupným návratom dieťaťa do svojej triedy, spoločným trávením času s ostatnými deťmi, prepojenie aspoň na niektorých predmetoch, umožniť aj vyučovanie a psychosociálnu podporu v ich vlastnom jazyku a pod.
Inklucentrum celý model podpory plánuje pripraviť najneskôr do konca marca 2025.
Testovanie 9
Zákon tiež zavádza niektoré zásadné zmeny v koncepte testovania žiakov z cudziny (ďalej len T9). Jednak im umožňuje neúčasť, ak neovládajú ešte jazyk dostatočne a jednak im umožňujú mať osobitné úpravy počas testovania.
Ak ide o neúčasť, v § 146 ods. 10 je zadefinované, že sa nemusia zúčastniť, ak sú tu na Slovensku iba 1 rok od termínu T9, alebo rozširuje sa – ak nemali hodnotený predmet SJL či mali zo SJL známku 5.
Úpravy T9 pre cudzincov sa výrazne rozšírili, nie sú obmedzenia počtu rokov, ktoré je daný cudzinec na Slovensku, je na škole a dohode s rodičmi či a nakoľko potrebuje dieťa úpravy.
Cudzinec má svojím statusom automaticky nárok na úpravy, ak chce a potrebuje, nie je potrebné žiadne vyjadrenie Centra poradenstva a prevencie (ďalej len CPP) ani zaradenia žiaka ako žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami (ďalej len ŠVVP) v §146 ods. 6. Úprava spočíva v tom, že môžu mať podobne ako zdravotné znevýhodnenia dve skupiny s veľmi podobným modelom úprav. Navyše majú možnosť tlmočníka, ale aj používania prekladových slovníkov (dokonca aj online s prísnou kontrolou).
To, čo potrebujeme v ďalších krokoch urobiť, je úprava samotných testov SJL a taktiež maturít, pretože cudzinci všade vo vyspelých krajinách majú štátne skúšky upravené a prispôsobené tomu, že sú skúšaný z daného jazyka ako z cudzieho jazyka, nie ako materinského.
Povinné vzdelávanie pre deti z Ukrajiny
Pri UA odídencoch sa počas mimoriadnej situácie „zavádza“ v § 161r šk. zákona tzv. povinné vzdelávanie (mierne odlišné od povinnej školskej dochádzky, ale v princípe ide o to isté).
Noví odídenci od 1. 1. 2025 sa musia prihlásiť do príslušnej školy od 1. 9. 2025 do 3 mesiacov. Ak prišiel pred 1. 1. 2025, musí do 1. 9. 2025 splniť všetky povinnosti na zaradenie (zápis a prihláška) a nastúpiť v ďalšom šk. roku do školy. Ak riaditeľ nemôže vyhovieť žiadosti rodiča podľa jeho aktuálneho miesta bydliska, oznámi to riaditeľ rodičovi, obci a Regionálnemu úradu školskej správy a samosprávy, ktorá určí školu.
Ak by sa ukrajinské dieťa nezúčastňovalo vzdelávania, riaditeľ má povinnosť oznámiť obci nedbanie o riadnu účasť na vzdelávaní (nepožiada o zaradenie do školy počas PŠD, neospravedlnene vynechá viac ako 5 dní v mesiaci v MŠ a 15 hodín mesačne alebo 60 v roku v ZŠ/SŠ). Je možné (nie však nutné) udeliť pokutu 331,5 eur aj opakovane.
Samotné zavedenie tejto povinnosti však pravdepodobne nebude stačiť, lebo pre tieto deti nie sú v školách vytvorené podmienky na vzdelávanie, starosť o ich psychosociálne zdravie, či odbornú úpravu obsahu.
Podpora pre ukrajinských zamestnancov
Veľmi dobrou správou pri nedostatku PZ a OZ v školstve a potrebe venovať pozornosť tisícom UA detí je úprava podmienok zamestnávania a kariérového zaraďovanie UA zamestnancov.
Podľa § 29 ods. 2d zákona 138/2019 ak PZ a OZ z Ukrajiny aspoň 2 roky pôsobil v zahraničí v obdobnej práci, zaradí sa automaticky ako samostatný a nerobí sa mu adaptačné vzdelávanie. Preukazovanie je na rozhodnutí riaditeľa.
Ak ide o atestácie, v §30 ods. 3 zákona 138/2019 ukrajinské odborníčky a odborníci či už ako PZ alebo OZ môžu (nemusia) byť riaditeľom, zaradení ako zamestnanci s prvou/druhou atestáciou, ak preukážu, že najmenej 7/12 rokov pôsobili v obdobnej pozícii v zahraničí alebo ak si urobia u nás 1. atestáciu tak môže sa im uznať druhá atestácia ak pôsobili obdobne aspoň 7 rokov v zahraničí. To umožní ich rýchlejšie zaradenie, udržanie a podpore. Ďalšia novela bude tento problém riešiť určite komplexnejšie, lebo zatiaľ sa takto riešia iba umelci, športovci a ukrajinský personál. Ale vďaka aj za to.
Ak ide o preukazovanie jazykových znalostí, platí v § 90e ods. 8 zákona 138/2019, že odídenec nemusí počas mimoriadnej situácie a 2 mesiace po uplynutí, spĺňať podmienku ovládania štátneho jazyka. Čiže je možné po zvážení riaditeľa prijímať aj UA personál jednak ak pracujú priamo s UA deťmi, ale ak aj vedia, môžu pracovať aj s ostatnými deťmi. Zároveň zákon 138/2019 v § 17 ods. 4d sa udeľuje trvalá výnimka z ovládania štátneho jazyka pre tých cudzincov, ktorí pracujú iba s deťmi s cudzincov/iným ako jazykom školy a ovládajú jazyk detí.
Článok pripravil: Viktor Križo.
Pozrite aj:
Inkluzívne jazykové centrum
Podpora žiakov z Ukrajiny v Bratislave
Bulletin Deti z cudziny a rozmanitosť triedy