Vyšla kniha Sloboda učiť sa – kniha, ktorá sa stála za mojím učiteľským prerodom.
Staršie vydanie knižky Sloboda učiť sa som dostal od najlepšieho mentora Dávida Králika pred 5 rokmi. V tej dobe som sa trápil s nezvládnuteľnou triedou šiestakov. Našťastie tu bol Dávid.
Dal mi pocítiť, že som dôležitý a hodnotný práve taký aký som. Že aj ako učiteľ si môžem dovoliť robiť chyby a to isté dovoliť aj žiakom. Že nemusím niesť za vyučovanie všetku zodpovednosť, že môžem byť sám sebou.
Po ôsmich rokoch vyučovania s vžitou predstavou o tom, aký má byť správny učiteľ, sa táto predstava začala rozpadávať a nanovo skladať do niečoho nového.
Tu niekde začal môj učiteľský prerod.
V tom čase som ako darček dostal starú dotrhanú knižku Sloboda učiť sa vydanú ešte v 90tych rokoch a zúfalo vypredanú. Čítal som, podčiarkoval a označoval celé pasáže, kreslil smajlíky, výkričníky, bol som ňou fascinovaný. Po večeroch som čítal o vzdávaní sa moci „nad žiakmi“ a nadobúdaní „moci s nimi“ a cez deň myšlienky z knihy testoval v mojej triede.
Experimentoval som so sebahodnotením žiakov, prenechaním väčšej zodpovednosti na nich. Bol som skutočne dojatý. Prvýkrát som pochopil, že nemusím byť dokonalý učiteľ, že môžem robiť chyby, hnevať sa a dokonca o tom so žiakmi hovoriť. A že ten istý zážitok môžem dať aj im.
A tak som striedavo čítal a skúšal v triede všetky tieto objavy. Zrazu som začal nielen chápať, ale zažívať, že vzťah je to najhodnotnejšie, čo môžem do triedy medzi žiakov priniesť.
Bol som fascinovaný. Prvýkrát som pochopil, že nemusím byť dokonalý učiteľ, že môžem robiť chyby, hnevať sa a dokonca o tom so žiakmi hovoriť.
S mojou zmenou prichádzali aj zmeny v mojej triede.
Žiak, ktorý sa po rokoch zatĺkania rozhodol priznávať svoje prešľapy, žiačka, ktorá mohla povedať, ako zle sa vo svojom živote cíti, ale i búrlivá debata žiakov na starej dlážke v triede v deň vysvedčenia o tom, čo sa komu počas roka podarilo, v čom sa posunul, čo objavil či zanedbal.
Toto video vznikalo súčasne s čítaním knihy C. Rogersa – Sloboda učiť sa. On to písal v 60-rokoch a pre mňa to bol naskrze objav čohosi nového v 21.storočí. Ponúknuť žiakom pomáhajúci vzťah, neustále s nimi viesť dialóg a reflexiu a dať im príležitosť k rastu pre druhých. Toto a ešte viac som objavil v tejto knihe
Na vlastnej koži som zažil Rogersovu slobodu učiť sa uprostred hôr na sústredení, kde ôsmak povzbudzoval nešťastných šiestakov, ktorým sa dokašľal ich dlho pripravovaný slávnostný program.
Tá istota, že mi na nich záleží, a najmä to, že im dovolím prinášať seba do vyučovania aj s limitmi a obavami, to im dodávalo odvahu rásť a stávať sa plne rozvinutými osobnosťami. Nielen kriticky mysliacimi, ale aj sociálne cítiacimi bytosťami.
Dávalo im to odvahu rásť a stávať sa plne rozvinutými osobnosťami. Nielen kriticky mysliacimi, ale už aj sociálne cítiacimi bytosťami.
Vlastná skúsenosť mi dáva nádej, že to, čo som objavil, zistil, pochopil a stokrát vyskúšal v triede s mojimi žiakmi čaká aj ďalších. A že v tejto knižke objavia kopanec odvahy ponúknuť svojím žiakom autentický vzťah, v ktorom je možné nechať rásť tak žiakom, ako i učiteľovi….
Viktor Križo (Centrum inkluzívneho vzdelávania) iniciátor nového vydania knižky Carla Rogersa Sloboda učiť sa.
Knihu si môžete zakúpiť v kamenných predajniach MARTINUS.
Alebo online na eshope Martinus:
SLOBODA UČIŤ SA
Carl R. Rogers, H. Jerome Freiberg
2. slovenské vydanie
Vydavateľ:
Pedagogické vydavateľstvo DIDAKTIS, s. r. o., 2020
Centrum inkluzívneho vzdelávania, 2020
ISBN 978-80-8166-019-1
Počet strán 312