V rámci programu Erasmus+ sa 17-členná výprava expertov, analytikov, lektorov a praktikov zo Slovenska sa počas októbra zúčastnila týždňovej návštevy Portugalska za účelom skúmania miestneho vzdelávacieho systému.
![Portugalsko erasmus tim inklucentra cpp cva Portugalsko erasmus tim inklucentra cpp cva](https://inklucentrum.sk/wp-content/uploads/2023/10/Portugalsko-erasmus-tim-inklucentra-cpp-cva-1024x591.png)
![Portugalsko skoly Portugalsko skoly](https://inklucentrum.sk/wp-content/uploads/2023/10/Portugalsko-skoly-1024x591.png)
Podporné opatrenia sú inšpirované práve portugalským modelom
Školstvo na Slovensku prechádza v súčasnosti veľkými reformami v podobe legislatívnych zmien. Ide o dve samostatné oblasti, v rámci ktorých dochádza k reforme poradenského systému a na druhej strane k zavádzaniu podporných opatrení na školách.
Obe spolu úzko súvisia a spoločne tvoria pevnú systémovú sieť podpory okolo „človeka“ v školách. Učitelia, rodičia i deti majú spoločne vytvárať bezpečné prostredie, v ktorom je každý vítaný a podporený. Takto nastavené podmienky znejú síce ideálne, ale prax ukazuje, že v realite sú opatrenia často nastavené najmä papierovo a technicky.
Systém podporných opatrení zaviedlo ministerstvo školstva a predstavuje súhrnný katalóg 21 podporných opatrení, ktoré majú prispievať k zabezpečeniu adresnej podpory pre deti. Tento systém vstúpil do platnosti 1. septembra 2023 a pri tvorbe sa ministerstvo inšpirovalo práve portugalským modelom.
Súčasťou nášho tímu pri návšteve Portugalska bola aj jedna z autoriek slovenskej adaptácie reformy – analytička Alexandra Ostertágová z Centra vzdelávacích analýz.
Veľké očakávania expertnej skupiny zahŕňali najmä sledovanie úspešnosti zavedenej reformy podporných opatrení v Portugalsku z roku 2018, spoznanie systému klastrov spojených bežných a špeciálnych škôl zavedených reformou z roku 2008, ale aj celkové hlbšie preskúmanie fungovania portugalských škôl.
V oblasti inklúzie sme mali viacero otázok
Portugalsko je medzinárodne uznávané pre svoj progresívny právny rámec na poli inkluzívneho vzdelávania. Po schválení reformy v roku 2008 sa špeciálne školy v Portugalsku postupne začali transformovať do bežných škôl, kde sú vytvorené špeciálne skupiny. Náš tím si pred návštevou stanovil viaceré otázky:
1. Aké je tajomstvo inkluzívneho prístupu v Portugalsku?
2. Ako fungujú školské podporné tímy?
3. Je deťom cudzincov venovaná v školách zvýšená podpora?
4. Ako sa podarilo Portugalcom zaviesť podporné opatrenia? Aké sú silné a slabé stránky tejto reformy?
5. Ako prebieha podpora a vzdelávanie učiteľov a odborníkov v školách?
Program návštevy
Po dôkladnej príprave sme spolu s portugalskou agentúrou zostavili týždňový program (pdf na stiahnutie) zložený z návštev a činností, ktoré mali poslúžiť na zodpovedanie našich otázok:
· štúdium, prezentácia a diskusia o vzdelávacom systéme Portugalska,
· celodenná návšteva školy Agrupamento de Escolas do Cerco do Porto s diskusiou,
· celodenná návšteva školy Escola Básica e Secundária do Cerco s diskusiou,
· prezentácia výskumného Centra CIIL vysokej školy v Porte spojená s diskusiou.
Celý týždeň bol okrem priamych návštev vyššie uvedených organizácií naplnený aj spoločnými diskusiami, skúmaním a komparáciou medzinárodných dát OECD v téme wellbeingu a úspešnosti vzdelávacích systémov.
Hľadali sme silné a slabé stránok oboch krajín, ich prieniky s ďalšími systémami, ktoré sme už stihli v uplynulom období preskúmať – nórsky a fínsky vzdelávací systém, o ktorých sme už podrobnejšie písali v našich predošlých projektoch: Inkluzívne vzdelávanie v Nórsku a na Slovensku, Dosť bolo teórie!.
Naše poznanie a predbežné zistenia sme sformulovali do hlavných, predovšetkým kvalitatívnych zistení. V našich možnostiach nebolo preskúmať systém komplexne a výsledky zovšeobecniť.
Cieľom návštevy bolo nájsť inšpiratívne a funkčné príklady, pre ktoré je možné vytvoriť podmienky aj v našom slovenskom systéme. Zamerali sme sa najmä na popísanie toho, čo sme mali možnosť vidieť a na hľadanie výziev pre zavádzanie zmien v našom systéme.
Univerzálne podporné opatrenia v Portugalsku fungujú
Povinné vzdelávanie trvá v Portugalsku 12 rokov a uskutočňuje sa vo veku od 6 do 18 rokov, resp. do uzavretia vyššieho stredného vzdelávania. Verejné školstvo je bezplatné a univerzálne od veku 4 rokov, vrátane posledných ročníkov predškolského veku. Základom portugalskej aj slovenskej reformy je univerzálna podpora všetkých detí.
Podporné úrovne v portugalskom systéme sa delia na 3 základné kategórie:
- všeobecné – univerzálne,
- cielené – selektívne
- špecifické – aditívne.
![Portugalsko erasmus 4 Portugalsko erasmus 4](https://inklucentrum.sk/wp-content/uploads/2023/10/Portugalsko-erasmus_4-1024x591.png)
Podporné opatrenia sú v rukách učiteľov za podpory odborníkov (ekvivalent slovenského školského podporného tímu), ktorí rozhodujú o tom, aké podporné opatrenia žiakom poskytnú.
Kým na Slovensku chápeme prevenciu najmä ako súbor činností a programov zameraných na predchádzanie rizík, v Portugalsku sme objavili skôr neformálne prvky, ktoré vytvárajú bohatú sieť podpory.
Porovnanie systému podporných opatrení krajín Slovenska, Českej republiky, Portugalska, Fínska a Írska nájdete aj v prezentácii A. Ostertágovej (Centrum vzdelávacích analýz): Podporné opatrenia: Zahraničné inšpirácie, dostupné údaje, rola učiteliek a učiteľov a systémové predpoklady.
Dozory vykonáva nepedagogický personál
Mali sme možnosť vidieť, že v portugalských školách žiaci trávia s učiteľmi čas primárne počas vyučovania, pričom mimo triedy sa žiaci pohybujú samostatne bez učiteľského dozoru.
Ten má v školách na starosti nepedagogický personál (školník či vrátnik).
Zároveň obrovskou výhodou sú veľké vnútorné i vonkajšie priestory, ktoré žiaci vo veľkej miere využívajú na trávenie voľného času a stretávanie sa počas celého dňa.
V týchto priestoroch je k dispozícii celý čas aj nepedagogický personál. Toto prispieva k zdravému pohybu žiakov, prirodzenému rozvíjaniu vzájomných vzťahov či spôsobu regulácie ich napätia počas vyučovacieho dňa.
Deti sa voľne pohybujú v rámci areálu školy – napr. pri presunoch medzi vyučovacími hodinami (budova pre praktické chemické vyučovanie, telocvičňa, miestnosť na hudobnú výchovu a pod.) alebo využívajú iné možnosti trávenia času (vonkajší areál školy s ihriskami a oddychovým zónami, knižnica, jedáleň a priestranný bufet).
V navštívených školách boli zriadené aj malé papiernictvá so školskými potrebami.
![Portugalsko erasmus 3 Portugalsko erasmus 3](https://inklucentrum.sk/wp-content/uploads/2023/10/Portugalsko-erasmus_3-1024x576.png)
Portugalský učiteľ je v prvom rade učiteľom, strážiť poriadok na dvore je prácou iných
Ako sme už spomínali, učitelia v školách nie sú primárne určení na to, aby realizovali dozory. Nielen portugalský, ale aj iné nami skúmané systémy v Európe (nórsky, fínsky) ukazujú, že robiť dozor nad deťmi mimo vyučovacej hodiny nie je primárnou úlohou pedagógov.
![Portugalsko erasmus 2 Portugalsko erasmus 2](https://inklucentrum.sk/wp-content/uploads/2023/10/Portugalsko-erasmus_2-1024x576.png)
Videli sme, ako sa deti voľne pohybujú, naháňajú sa, často aj kričia, skáču či využívajú športové ihriská. Výnimkou neboli ani individuálne rozhovory žiakov s učiteľmi, riaditeľom či školníkom.
Mohli sme vidieť funkčný ekosystém fungovania školy a zároveň prirodzený spôsob prevencie a znižovania napätia či stresu u žiakov. To však neznamená, že učitelia v týchto situáciách nie sú.
Úloha pedagógov počas prestávok a vyučovania spočíva skôr v podpore komunikácie a vzťahov so žiakmi a v mediácii konfliktov.
Učiteľ tak nepredstavuje len nástroj kontroly, trestov a pravidiel, ale stáva sa aj dôležitou vzťahovou osobou pre žiakov.
V druhej časti článku nazrieme viac do fungovania škôl vnútri najvä vo vzťahu k žiakom so špeciálnymi potrebami.
![logo partner europska unia logo partner europska unia](https://inklucentrum.sk/wp-content/uploads/2022/02/logo-partner-europska-unia.png)