Aktuálne platí o školskom podpornom tíme iba § 84 a) zákona 138/2019, kde sa pri vytváraní ŠPT uvádza „riaditeľ môže“. Čarovné slovíčko „môže“ má v legislatíve veľkú častosť a slúži neraz na to, aby umožňoval veľké rozdiely v prístupe ku kvalite vzdelávania. Môže, ale nemusí. Zákon teda nekladie túto povinnosť. Je to z jednoduchého dôvodu, že štát na to zatiaľ nevyčlenil finančné prostriedky v zákone 597/2003 a príslušnom Nariadení vlády 630/2008. Kvalita vzdelávania nie je už 30 rokov priorita.
Napriek tejto právnej diere je tu predsalen trocha právnej nádeje. Podľa § 94 ods. 4 školského zákona je povinnosť základnej a strednej školy mať aspoň jedného odborníka na viac ako 20 detí so zdravotným znevýhodnením. Žiaľ, nie sú tu spomenuté deti so ŠVVP, ale iba deti so ZZ. Z uvedenej právnej normy môže byť zrejmý zámer zákonodarcu, aby na cca. 20 detí pôsobil v škole aspoň jeden odborník. Dôvodová správa k tejto zmene z roku 2017 zákonom 182/2017, ktorým sa novelizoval k 1.9.2017 školský zákon uvádza, k tejto zmene ako dôvodovú správu nasledovné:
Navrhuje sa, aby v škole, v ktorej sa vzdeláva viac ako 20 individuálne začlenených žiakov pôsobil školský špeciálny pedagóg. Cieľom úpravy je zvýšiť starostlivosť o vzdelávanie žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami.
Ide o úlohu z Programového vyhlásenia vlády SR na roky 2016 až 2020 – zvýšiť počet odborných zamestnancov v školách.
Zriaďovatelia týchto škôl už dostávajú od roku 2004 zvýšené normatívy na týchto žiakov. Z uvedeného dôvodu nemá návrh dopad na štátny rozpočet. Návrhom sa neurčuje úväzok školského špeciálneho pedagóga.
Z pridelených finančných prostriedkov na viac ako 20 žiakov so zdravotným znevýhodnením si môže škola aj v súčasnosti zabezpečiť školského špeciálneho pedagóga na plný úväzok (100%) a ešte je zostane viac ako 11 000 € na prevádzku. Myslia sa tým náklady na bežnú prevádzku. Tým sa však nemyslia náklady na povinné materiálno technické zabezpečenie, nakoľko pri prijímaní žiaka do školy riaditeľ deklaruje, že ho má, teda má vytvorené podmienky na vzdelávanie takéhoto žiaka v škole.
Okrem toho ministerstvo školstva každoročne podporuje školy prostredníctvom rozvojového projektu zameraného na vybavenie školy pomôckami pre žiakov so zdravotným znevýhodnením.
Hoci je dôvodová správa nepresná a pravdepodobne v návrhu tejto novely sa pôvodne rátalo iba so školským špeciálnym pedagógom, nakoniec sa umožnila podpora cez ktoréhokoľvek odborníka. Ministerstvo argumentuje navýšenými normatívmi. Podobná argumentácia platí ale aj pri deťoch nadaných a sčasti aj deti so SZP. Dalo by sa teda vysvetľovať uvedený odsek zákon aj širšie na počet detí so ŠVVP. Zároveň je potrebné dodať, že ak má škola 10 žiakov so ŠVVP, vytvára im podmienky v príslušnej miere, teda napríklad, že príjme zamestnanca na polovičný úväzok. O problematike financovania asistentov a školských podporných tímov sme podrobne informovali aj v článku Koľko financií majú školy na integráciu a prečo asistenti a odborní zamestnanci cítia neistotu v zamestnaní?
Z uvedeného teda vyplýva, že nie je to len na ľubovôle školy, či má alebo nemá školský podporný tím. Legislatíva síce ešte nemá systémové finančné riešenie tohto problému, ale v najlepšom záujme dieťaťa nie je možné viac vajatať. Ekonomické škody, ktoré môže nepodpora detí v riziku v budúcnosti spôsobiť sú rádovo mnohonásobne vyššie ako pár eur, ktoré to dnes stojí riaditeľa. Sekery v chrbte sa už nedajú vytiahnuť. Dobrá správa je, že sa pripravuje k tomu veľká novela a reforma z Plánu obnovy, ktorá by to mala najneskôr v r. 2026 vyriešiť. Už na jar 2023 by sme mali vedieť, či a ako sa to podarí. Prvý nábor ďalších podporných profesií bude pravdepodobne k septembru 2023 nielen predĺžením doterajších pozícii, ale aj ich postupným navýšením.