Úpravy hodnotenia a obsahu vyučovacích predmetov u detí z cudziny upravuje § 55 ods. 5 školského zákona: “Pri hodnotení žiaka, ktorý je cudzincom, sa v prvom roku štúdia zohľadňuje úroveň ovládania štátneho jazyka; základná škola môže zohľadniť úroveň ovládania štátneho jazyka aj v ďalších rokoch štúdia.” Uvedený paragraf bol novelizovaný k 1.1.2022. Stále sa však v školách objavuje nesprávna prax, že cudzinci sa môžu nehodnotiť max. 2 hodnotiace obdobia. Táto interpretácia je už dávno neplatná a školy z nej nemôžu vychádzať a určite nie mechanicky.
Osvojenie slovenčiny vyžaduje oveľa viac času
Aby sme sa naučili naozaj kvalitne anglický jazyk, vyžaduje to roky, na úrovni C1 sme schopní sa väčšinou dostať často až okolo maturity, čiže po 10 rokoch štúdia a to vtedy, ak absolvujeme štúdium angličtiny ako cudzieho jazyka a máme 3 vyučovacie hodiny týždenne. Deti cudzincov na Slovensku často nedostávajú žiadnu osobitnú jazykovú podporu, sú neraz hodení do vody a učia sa na hodinách často tú slovenčinu, ktorú aj ich slovenskí spolužiaci, pre ktorých je to materinský jazyk. Očakávať, že si žiak z cudziny osvojí slovenčinu na úrovni C1 ako jeho slovenskí spolužiaci je nepredstaviteľné až nemožné.
Školy preto musia dlhodobo zohľadňovať deti cudzincov a hodnotenie slovenčiny buď úplne zrušiť a zaviesť počas štúdia ako nehodnotené, alebo zaviesť motivačné a formatívne hodnotenie na úrovni, kde sa daný žiak nachádza. Každopádne, nehodnotiť slovenčinu je možné dlhodobo aj celé roky. Ostatné predmety sa upravia primerane. Na takéto nehodnotenie škola nepotrebuje žiadne odporúčanie z CPP, jednoducho si to zakotví do ŠkVP ako súčasť bežnej podpory detí cudzincov, príp. prispôsobí hodnotenie na pedagogickej rade, alebo v lepšom prípade hodnotí žiaka motivačne a za upravené učivo, ktoré pre takéhoto žiaka dáva zmysel.
Úprava obsahu je nevyhnutná
Deti cudzincov majú zákonný nárok na to, aby sa im poskytovalo podporné opatrenie podľa § 145a ods. 2e) školského zákona a to zabezpečenie jazykového kurzu. Podľa katalógu podporných opatrení majú nárok na 200 hodín základného jazykového kurzu, ďalších 150 hodín rozširujúceho jazykového kurzu a podľa potreby aj ďalšie hodiny navyše. Škola má následne nárok aj na refundáciu nákladov na takýto kurz pre žiaka či už externou organizáciou alebo aj zamestnaním vlastného učiteľa. Je to povinnosť školy, nie možnosť. Ak to škola nezabezpečí, vážnym spôsobom ohrozuje výchovu a vzdelávanie takéhoto žiaka, ktorý požíva na Slovensku aj ochranu medzinárodného práva – Dohovoru o právach dieťaťa, ktorého porušenie je porušením medzinárodného práva. Ak by došlo k súdnemu konaniu (napr. na podnet Komisára pre deti, Ombudsmana pre ľudské práva a i.), škola môže čeliť vážnym problémom. Neradno, keďže ide o budúcnosť týchto detí a ich kariérový a sociálny rozvoj.
Škola v žiadnom prípade nemôže nechávať takéto dieťa opakovať ročník či trestať zlými známkami bez toho, aby mu bola poskytnutá predošlá komplexná podpora.
Dieťa cudzinca nepotrebuje na získavanie takejto podpory žiadne špeciálne odporúčanie CPP ani status ŠVVP. Má nárok na úpravy iba na základe statusu. Škola by si mala aspoň raz ročne realizovať aj jazykovú diagnostiku, aby vedela určiť ďalšiu podporu žiakovi.
Úprava obsahu zahŕňa postupovať min. na hodinách slovenského jazyka podľa úplne inej metodiky práce (postupuje sa podľa ministerstvom schváleného Vzdelávacieho štandardu pre slovenčinu ako cudzí jazyk). Žiak dostáva vlastný typ úloh, cvičení, v niektorých učivách môže ísť aj s triedou a má obsah prispôsobený, niektoré učiva sa u neho úplne vynechajú a niektoré sa zaradia až oveľa neskôr podľa úrovne jazyka.