Nariadenie vlády o priamej výchovno-vzdelávacej činnosti 201/2019 v § 3 ods. 7 uvádza, že základný úväzok školskému špeciálnemu pedagógovi neustanovuje. Vyplýva to z viacerých skutočností. Zákon 138/2019 v § 21 popisuje náplň činností školského špeciálneho pedagóga pomerne rozsiahlo a uvádza nielen priame činnosti s deťmi, ale aj poradenstvo rodičom a zamestnancom, metodické usmerňovanie, spoluprácu či terénnu prácu. O činnosti školského špeciálneho pedagóga ďalej podrobne informuje procesný štandard a metodický popis 1 a 2 stupňa podpory, ako o tom podrobne informujeme v článku Kto a ako stanovuje náplň práce asistentom a členom školského podporného tímu?
Možno považovať za veľmi obmedzujúce a v rozpore s princípmi činností školského špeciálneho pedagóga ako člena školského podporného tímu neumožniť napĺňať hlavný cieľ práce – inkluzívne vzdelávanie. To vyžaduje prácu s premenou myslenia, množstvom konzultácií, prácou v teréne medzi dospelými – rodičmi, učiteľmi, vedením školy a systémom organizácií. Redukovať ho iba na špeciálneho učiteľa podporných predmetov alebo individuálnych reedukácií je zásadne nepochopenie novodobej úlohy tohto odborníka.