postavené na Nenásilnej komunikácii a na Prístupe zameranom na človeka
Projekt: | Reflexia slobody a zodpovednosti – projekt, podporený Nadáciou Pontis v programe Generácia 3.0 Na ceste k inklúzii – projekt podporený Nadáciou detí Slovenska v programe Hodina deťom |
termín prípravy: | 2015 – 2020 – ZŠ Medzilaborecká, ZŠ Dubová, Centrum inkluzívneho vzdelávania |
Koordinátor a garant: | PaedDr. Mgr. et Mgr. Viktor Križo, PhD. |
Supervízor a garant: | Mgr. Zuzana Krnáčová, M.A. PhD. |
Email: | [email protected] |
Viktor Križo a Zuzana Krnáčová ako experti nášho Centra dlhodobo spolupracujú na vytváraní konceptu školy, ktorá by reagovala na potreby detí i učiteľov komplexne a multidisciplinárne. Za týmto účelom realizovali mnohé odborné terénne projekty, ktoré nájdete aj na tejto stránke stránke. Cieľom projektov bolo okrem iného:
- Rozvinúť a etablovať zážitkové reflektívne aktivity v rámci našej školy, skvalitniť náš vlastný servis ako možnosť modelových ukážok, podporiť fungovanie odborného tímu.
- Podporiť rozvoj inkluzívneho vzdelávania na lokálnej úrovni, rozvinúť spoluprácu s okolitými školami formou vzájomnej podpory a zdieľaní dobrej praxe v inkluzívnom vzdelávaní.
- Budovať podpornú sieť a prepojenie medzi školami, kuratelou, políciou, poradňami pre komplexnosť starostlivosti o deti v riziku.
- Viesť školu na ceste inkluzívneho vzdelávania – z 12 tried bude polovica triednych učiteľov a ich tried s rodičmi aktívne uplatňovať inkluzívnu prax.
- Vytvárať medzigeneračné spoločenstvo – deti rôzneho veku (tried) budú spoločne tráviť čas, realizovať aktivity, sútredenia, vyučovacie hodiny a to nielen medzi sebou, ale aj s rodičmi a seniormi z miestneho domova dôchodcov.
- Podpora potrieb učiteľa v oblasti spolupráce, aktívnej komunikácie, osobných potrieb a vyhľadaní pomoci, organizácie času, oddychu a vlastného prežívania, ktoré môže zdieľať s odborným tímom a externými odborníkmi.
V rámci projektov prebiehalo overovanie a implementovanie viacerých aktivít, budovanie kvalitného reflektívneho vyučovania a školského podporného tímu postaveného na troch princípoch: pomáhajúci vzťah, neustála reflexia a zážitok/príležitosť k rastu pre druhých:
- Facilitatívne vyučovanie a artefiletika
- Sústredenia
- Medzigeneračné priateľstvá
- Projektový týždeň
- Mediácia – ranné kruhy, riešenie konfliktov
- Školský podporný tím
- Mentoring a supervízia učiteľov
- Asistent učiteľa
Šírenie dobrej praxe sme následne realizovali aj externými aktivitami smerom k verejnosti:
- Vzdelávanie – otvorené dni, účasť na konferenciách, Edupoint, projekt Inkluzionisti,
- Sieťovanie – spolupráca s okolitými školami, kuratelou, políciou, poradenskými zariadeniami, lekármi, odborníkmi a i.
- Tvorba príručky/bulletinu: Na ceste k inkluzívnej škole a tvorba metodických videí.
Mediálne výstupy: