Artefiletika: zážitková a reflexívna cesta k rozvoju osobnosti žiakov

Všetko o metóde, ktorá prepája umenie, zážitok a sebapoznanie vo vzdelávaní.

Artefiletika je inovatívna pedagogická metóda, ktorá prepája umeleckú tvorbu, reflexiu a zážitkové učenie. Jej cieľom nie je len rozvoj výtvarných zručností, ale predovšetkým podpora sebapoznania, emocionálnej inteligencie a sociálnych kompetencií žiakov.


Ako však zaradiť artefiletiku do bežného vyučovania, keď je školský rozvrh preplnený a učitelia často zápasia s nedostatkom času či materiálu? Je možné túto metódu využiť aj mimo výtvarnej výchovy? V nasledujúcom texte sa pozrieme na podstatu, prínosy a možnosti implementácie artefiletiky v školskom prostredí.

Pre koho je artefiletika určená?

Ak pracujete so skupinou detí či dospelých oceníte širokú paletu aktivít, ktorú artefiletika ponúka. Tvorba a aktivity sú obohatené následnou reflexiou, ktorá sa postupne stane prirodzenou súčasťou vašej skupiny.  Artefiletiku využijete pri práci s týmito skupinami detí a dospelých:

  • od najmenších detí až po predškolákov v škôlkach
  • žiaci 1. a 2. stupňa na hodinách výtvarnej výchovy
  • deti v školskom klube
  • dospelí, napríklad dôchodcovia či dokonca bezdomovci
  • rôznorodá skupina ľudí v reedukačných centrách
  • rodičovské skupiny

Rozvoj osobnosti žiaka cez umelecký zážitok

Artefiletika ponúka riešenie, ako systematicky a nenásilne rozvíjať osobnosť žiaka prostredníctvom umeleckých aktivít a následnej reflexie. Pomáha žiakom lepšie porozumieť sebe samým, zvládať emócie, budovať sebadôveru a zlepšovať vzťahy v triede.


Metóda je flexibilná, nevyžaduje špeciálne pomôcky a je ľahko integrovaná do bežného vyučovania. Učiteľ sa stáva sprievodcom, ktorý vytvára bezpečný priestor na tvorbu, zdieľanie a diskusiu.

Artefiletika, v rukách učiteľa, mu pomáha spoznávať svojich žiakov – osobnejšie a hlbšie. Pripravuje deti a mladých na žiadúce zručnosti budúcnosti: spolupráca, schopnosť, sebavyjadrenia, formovanie vlastných názorov, kreativita a tolerancia.

Medzi hlavné ciele artefiletiky patrí:

  • rozvoj sebapoznania a sebareflexie,
  • podpora sociálnych a komunikačných zručností,
  • rozvoj tvorivosti a spontánnosti,
  • prevencia psychických a sociálnych problémov,
  • posilnenie pozitívnej klímy v triede,
  • rozvoj schopnosti zvládať stres a frustráciu.

Artefiletika v slovenských školách

Artefiletiku založili v 90-tych rokoch minulého storočia v Česku pedagógovia výtvarnej výchovy, keď pochopili, že vtedajšia výučba výtvarnej výchovy bola strnulá a neumožňovala žiakom rozvíjať ich kreatívne myslenie a rozvoj osobnosti. Na Slovensku sa táto metóda taktiež postupne udomácnila.

My sme metódu artefiletiky doplnili o inkluzívne princípy, nenásilnú komunikáciu, tvorbu bezpečia v triede a zručnosti reflexie a facilitácie. Koncept sme dlhodobejšie pilotovali aj na základných školách, školili ho, poskytli metodiky a participovali aj na tvorbe nového kurikula v oblasti Umenie a kultúra. Autorkou a expertkou témy je Mgr. Zuzana Krnáčová, MA, PhD.

Artefiletika vo vašej škole

Artefiletiku je možné zavádzať v konkrétnej triede a na konkrétnych hodinách pedagógom alebo odborným zamestnancom, ktorý absolvoval inovačné vzdelávanie Artefiletika a inkluzívna trieda. Učitelia sa učia spôsobu reflexie a vytvárania bezpečného prostredia pre reflexiu a tvorbu.

Pri artefiletike sa osvedčilo blokové vzdelávanie v 90-minútových blokoch najmä na prvom stupni. Vzhľadom na zníženú časovú dotáciu výtvarnej výchovy už od prvého ročníka odporúčame prepájanie výtvarnej výchovy s inými predmetmi do blokovej výučby. Takéto prepojenie môže podporiť medzipredmetové učenie a obsah druhého predmetu cez tvorivé vyjadrenie.

Artefiletika 2025

Artefiletika a inkluzívna trieda

Pre hlbšie ponorenie do tejto krásnej metódy a jej aktivít odporúčame knihu Dívej se, tvoř a povídej od autorov Vladimíra Slavíková; Jan Slavík; Sylva Eliášová. Knihu je možné zakúpiť si v Inklucentre. Autorov môžete bližšie spoznať vo výbornom rozhovore: Rozhovor s Janem a Vladimírou Slavíkovými o artefiletice jako expresivní tvorbě spojené s reflexí v dialogu.

Čítajte aj