Úprava podmienok

Podľa § 7 ods. 5 sa vytvárajú deťom so ŠVVP podmienky prostredníctvom individuálneho vzdelávacieho programu alebo prostredníctvom vzdelávacích programov určených pre školy. Pod pojmom podmienky sa v legislatíve myslí pomerne široké spektrum podporných opatrení. Napr. v § 62 sa „podmienky“ spomínajú v súvislosti s prijímacím konaním. Čiže sa deťom vytvárajú potrebné úpravy v súlade s ich potrebami, napr. využívaním kompenzačných pomôcok, predĺžením času či podpore asistenta. V § 107 sa pod úpravami podmienok u detí so SZP uvádza: úprava organizácie výchovy a vzdelávania, úprava prostredia, v ktorom sa výchova a vzdelávanie uskutočňuje, alebo uplatnenie špecifických metód a foriem výchovy a vzdelávania. Organizácia výchovy a vzdelávania sú ale možnosti, ktoré možno poskytovať všetkým deťom a ktoré primerane zodpovedajú potrebám ich telesného, psychického a sociálneho vývinu ako to uvádza § 2h).Organizácia výchovy a vzdelávania je každodenný systém rozvrhu, učenia, prestávok, aktivít, priestorov a pod.

Je teda v možnosti školy osobitne pri integrácii upravovať podmienky, ako to ktoré dieťa participuje na vyučovaní, ako, kedy, koľko, kde a s kým sa ho zúčastňuje. Základné mantinely na to, aby škola vedela, že daná úprava je cez čiaru je mať vždy na zreteli najlepší záujem dieťaťa (ale istotne aj ostatných detí a zamestnancov), že úprava je dočasná a smeruje k trvalej a systémovej podpore a rozvoju dieťaťa (nie k jeho vylúčeniu). Je v súlade s predpokladmi dieťaťa a rozvíja jeho potenciál tak, aby dosiahol čo najvyšší potenciál – aj do budúcnosť vzhľadom ku kariérovému rozvoju. Úpravy rešpektujú „zdravý rozum“ (to je rada nad zlato najmä tam, kde sa napĺňa scenár cisárove nové šaty, kde všetci pocitovo vedia, že to asi nie je správny smer, ale predsa si z nejakého dôvodu, že to musia robiť, lebo inšpekcia, lebo asi zákon…). Na úpravách existuje širší konsenzus, nie je to v rozpore s poradenskými odporúčaniami. Čím je úprava náročnejšia alebo neistejšia, tým je dôležitejšie na nej mať širšiu zhodu a poradiť sa multidisciplinárne. Rozhodne by nemalo platiť živelné riešenie, ktoré urobí vedenie školy alebo jednotlivec po tom, čo ho dieťa nahnevalo alebo sa niečo udialo. Úpravy sa majú diať premyslene.

Bol tento článok pre Vás užitočný?

Related Articles