1. Home
  2. Portál
  3. Školský podporný tím
  4. Úpravy a oslobodenie pre žiakov so ŠVVP pri testovaní 5 alebo 9
  1. Home
  2. Portál
  3. Legislatíva
  4. Úpravy a oslobodenie pre žiakov so ŠVVP pri testovaní 5 alebo 9

Úpravy a oslobodenie pre žiakov so ŠVVP pri testovaní 5 alebo 9

Testovanie piatakov a deviatakov prešlo v novele školského zákona k januáru 2022 viacerými zmenami a úpravami. Všetky sú predmetom § 154-156. Následne v medziach zákona stanovuje niektoré konkrétnejšie pokyny aj vyhláška o základnej škole 223/2022 v § 11-12. Jedna zo zmien je umožnenie testovania aj pre žiakov s mentálnym znevýhodnením, aj keď v praxi im účasť na tomto T9 nepomôže k získaniu ISCED 2. Na to, prekvapujúco, musia v ten istý deň absolvovať tzv. externé testovanie mimo svojej školy na vopred určenej škole v kraji. Ak by niekto chcel výslovne tým dosiahnuť excelentnú segregáciu, neurobil by to lepšie.

Deti so ŠVVP majú v zásade rovnaké podmienky a možnosti, aké platia od nepamäti – môžu používať kompenzačné pomôcky, zaraďuje ich škola (nie CPP) podľa ich ŠVVP a podmienok, ktoré malo dieťa bežne počas vyučovania. Pre deti cudzincov platí, že ak dostali zo slovenského jazyka nedostatoční alebo boli nehodnotení ako absolvoval alebo neabsolvoval (pozor – nestačí absolvoval úspešne), tak sa T9 môžu ale nemusia zúčastňovať, ale so súhlasom riaditeľa. Takýto odsek je samozrejme v rozpore so zdravým rozumom, nie je dôvod, aby sa vyžadoval súhlas riaditeľa, keďže ide skôr o podporu pre deti cudzincov.

NIVaM skrze oddelenie pre merania (voľakedy NUCEM) zverejňuje každoročne aj pokyny pre deti so ŠVVP, v ktorých na rok 2023 uvádzajú podrobne, ako k testovaniu pre deti so ŠVVP pristupovať. Dyskalkulici napríklad matematiku nemusia absolvovať, ak neplánujú ísť na odbory s profilovým predmetom matematika, čo je v súlade so zdravým rozumom. Testovanie 9 má viacero takých prvkov, ktoré by mohli byť inšpiráciou inkluzívneho prístupu aj pre prístup učiteľov a škôl, napr. T9 nevyžaduje počítanie spamäti, umožňuje používanie kalkulačky a vzorcov všetkým deťom. S dĺžkou času je to trochu problém, ale väčšine žiakov uvedený čas postačuje. Jedno z dôležitých momentov týchto pokynov je, aby úpravy a podporné opatrenia počas testovania boli v súlade s tým, čo dieťa zažíva aj počas štúdia na základnej škole. To vedie k tomu, aby školy skutočne vytvárali podporné prostredie, nerobili vedu z mechanickej a pamäťovej výučby, zameriavali sa na živé učenie a porozumenie.

Hoci testovanie striktne uvádza, že zaradenie detí musí prebehnúť do termínu prihlasovania počas novembra, predsa je tu možnosť výnimky, kedy dôjde k zhoršeniu zdravotného/psychického stavu dieťaťa a umožnia sa mu isté podporné opatrenia aj dodatočne alebo tesne pred – poskytnutím asistenta napr. pri zlomenej ruke žiaka, ale aj pri psychických ťažkostiach, úzkostiach, fóbiách. Všetky podrobné pokyny teda uvádza NUCEM v podrobných usmerneniach: Usmernenie k prihlasovaniu žiakov so zdravotným znevýhodnením na Testovanie 5 a Testovanie 9.

https://www2.nucem.sk/dl/5396/Usmernenie%20k%20prihlasovaniu%20%C5%BEiakov%20so%20%C5%A0VVP%20na%20testovanie%20T5%20a%20T9.pdf
Bol tento článok pre Vás užitočný?

Related Articles