Po úspešnej advokácii a spolupráci s ŠPÚ a Ministerstvom zdravotníctva, kedy sa nám podarilo inkluzívnejšie nastaviť prijímacie pohovory na stredných zdravotníckych školách, sa nám podarilo tentoraz zinkluzívniť aj pedagogické odbory na Strednej odbornej škole pedagogickej, Bullova 2 v Bratislave. Vedenie školy s nami intenzívne komunikovalo a spoločne sa nám podarilo nastaviť inkluzívnejšie kritéria prijímania žiakov na stredné školy.
Je veľmi pozitívne vidieť, že pôvodné kritéria ako napríklad: „Uchádzači nesmú mať vývinové poruchy učenia.“ nahradili oveľa miernejšie a otvorenejšie individualite každého žiaka: „V prípade žiaka s vývinovou poruchou učenia podľa § 2 písm. n) školského zákona je potrebné doložiť odborný posudok z poradenského zariadenia v sieti škôl a školských zariadení, ktoré sa vyjadrí k vhodnosti študijného odboru vzhľadom k zdravotnému znevýhodneniu.„
Takáto formulácia umožňuje študovať aj žiakom, ktorí splnia prijímacie pohovory a ich špecifické ťažkosti nezasahujú do výkonu ich povolania. A to môže byť u rôznych detí rôzne.
Naše spoločné komunikácie a precízovanie textu s vedením školy považujeme za ukážku snahy a krokov k tomu, aby bolo vzdelávanie menej diskriminujúce iba na základe diagnózy dieťaťa a viac otvorené jeho funkčnosti, jeho možnostiam a potenciálu dieťaťa.
Inklucentrum vyjadruje veľkú vďaku riaditeľke školy a jej tímu za ochotu spolupracovať a otvorenosť pri diskusii. Veríme, že stredné školy budú svoje prijímacie pohovory stále viac nastavovať tak, aby nebola dôležitá diagnóza, ale skutočný potenciál konkrétneho žiaka.