Až § 7a) ods. 3 školského zákona sa aj na podnet Inklucentra dostalo od januára 2022 do školského zákona exaktné stanovenie, že aj úprava hodnotenia je súčasť IVP. Je možné, že medzi všeobecnými kategóriami úprav (metód, foriem, prístupov, podmienok…) sa rátalo aj s hodnotením, ale jasne to tam napísané doteraz nebolo. Pod úpravou hodnotenia teda rozumieme možnosť na mieru upraviť hodnotenie žiaka so zachovaním princípov výchovy a vzdelávania v § 3l) školského zákona: kontroly a hodnotenia kvality výchovy a vzdelávania a kvality výchovno-vzdelávacej sústavy. Opäť je tu viacero neznámych a nie je možné striktne stanoviť, kde ešte nie a kde už áno. Nakoľko nemáme zatiaľ stanovený minimálny učebný štandard, tak jediný ukazovateľ na skončenie ISCED 1-3 je úspešného ukončenia posledného ročníka a v prípade maturitného štúdia aj úspešným ukončením maturitnej skúšky. Žiak aj pri nehodnotení aj pri hodnotení slovnom musí mať na konci každého ročníka uvedené sumárne hodnotenie, či prospel alebo neprospel. Ak neprospel, musí opakovať ročník alebo ukončuje štúdium na strednej škole. Sumárne hodnotenie (ne)prospel musí mať aj žiak so ŠVVP, čiže ak aj je nehodnotený, predsa je hodnotený – nakoľko hodnotenie absolvoval alebo neabsolvoval určuje aj či žiak prospel/neprospel. Aktuálne žiaka nemožno nehodnotiť, lebo aj zákonom pomenované „nehodnotenie“ v § 55 ods. 12 je vlastne hodnotením v troch stupňoch, ktoré sa pretavuje do toho, či prospel alebo neprospel. Hodnotenie teda nemožno zatiaľ zrušiť, iba upraviť na tri základné možností – klasifikácia, slovné hodnotenie či „nehodnotenie“, resp. absolvovanie predmetu. Viac a podrobnejšie sme o tejto téme písali aj v článkoch Všetko o (ne)hodnotení žiakov alebo Ktoré predmety môžu byť v rámci IVP nehodnotené (absolvoval)?