Individuálny vzdelávací program je indikovaná podpora vtedy, ak dieťa nemôže, nedokáže dočasne alebo trvalo postupovať podľa školského vzdelávacieho programu a potrebuje nejaké špecifické úpravy. Mnoho krát by sme väčšinu úprav vedeli realizovať aj tým, že by sme vyučovanie viac otvárali diferencovanému personalizovanému prístupu, poskytovali žiakom viac slobody a zodpovednosti. Spravidla však platí, že v špeciálnej triede a špeciálnej škole žiaci postupujú podľa vlastného ŠkVP, ktorý majú spracovaný podľa príslušného vzdelávacieho programu daného znevýhodnenia alebo nadania. Ak je potrebné niektorému dieťaťu podmienky ešte ináč upraviť, realizuje sa to v IVP.
Každopádne, ak je potrebné žiakovi vypracovávať IVP, tak je to možné v akomkoľvek type školy či triedy. Napr. nadaný žiak v triede pre nadané deti potrebuje vzhľadom k ADHD alebo poruchám učenia aj úpravu dochádzky, úpravu a rozloženie obsahu, podporu asistenta a teda v špeciálnej triede sa mu vypracúva IVP. Rovnako tak v špeciálnej škole dieťa s mentálnym znevýhodnením vďaka podpore sa natoľko zlepšuje, že zvláda väčší rozsah učiva, k čomu mu vie pomôcť asistent, možno niektoré hodiny navštevovať vedľajšiu triedu, kde nie sú deti s mentálnym znevýhodnením a pod. Neskôr dokonca aj vďaka IVP môže byť integrovaný aj v bežnej triede či škole. IVP je prostriedok na ceste k podpore a rastu dieťaťa. Je to zväčša dočasné riešenie, most na preklenutie. V inkluzívnych triedach môže byť ale IVP nadbytočné, lebo ak učiteľ dokáže vytvárať dostatočné podporné a podnetné prostredie pre všetky deti, IVP nie je nevyhnutné.