1. Home
  2. Portál
  3. Školský podporný tím
  4. Je podľa § 94 teda v integrácii povinnosť ísť podľa VP daného postihnutia?
  1. Home
  2. Portál
  3. Legislatíva
  4. Je podľa § 94 teda v integrácii povinnosť ísť podľa VP daného postihnutia?

Je podľa § 94 teda v integrácii povinnosť ísť podľa VP daného postihnutia?

Školský zákon od svojho vzniku v r. 2008 vytvára zmätok v chápaní problému toho, či majú žiaci postupovať podľa IVP alebo podľa VP daného postihnutia. Ide o dva koncepty, ktoré od začiatku boli projektované ako samostatné formy – jedna pre integráciu a druhá pre špeciálne triedy alebo špeciálne školy. Novely školského zákona, dodatky k ŠVP iba spresňovali a opakovane pripomínali možnosť výberu pri vzdelávaní detí so ŠVVP, ako to opakovane zdôrazňuje § 7 ale aj nový § 7a) školského zákona.

§ 94 je potrebné vysvetľovať v širšom kontexte. siedma časť školského zákona sa nazýva Školy pre deti alebo žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami. Následne sa v troch častiach popisuje vzdelávanie detí so ZZ, nadaním a SZP. Aj tu sa zmätočne vymedzujú tieto tri kategórie, pričom prvá sa jasne lokalizuje do všetkých typov škôl, druhá viac hovorí o špeciálnych školách a tretia zase o integrácii. Celá táto časť zákona je teda zmätočná. V ods. 2 § 94 sa následne uvádza, podľa akého vzdelávacieho programu sa vzdelávajú deti s jednotlivými druhmi zdravotného znevýhodnenia. V kontexte § 7 a nového § 7a) však nemožno tento odsek vykladať ako povinnosť postupovať podľa VP daného postihnutia pre všetky deti aj v integrácii. Nakoniec v ods. 3 sa uvádza, že ak žiak v špeciálnej škole alebo triede (neuvádza sa už v integrácii) nemôže ísť podľa VP, umožní sa mu ísť podľa IVP. Je jasné, že ods. 3 predpokladá automaticky, že žiak v integrácii ide podľa IVP.

Zámer zákonodarcu bolo v § 94 popísať vzdelávanie detí so ZZ v špeciálnych školách. Postup podľa IVP a nie primárne podľa VP zákonodarca zjavne zdôraznil znova v novom § 7a a svedčia o tom aj Dodatky č. 211 k Štátnemu vzdelávaciemu programu.

Zákon v dnešnej podobe je zmätočný, menili ho ministri rokmi novelizovania a teda sú v ňom viaceré rozpory. Ale aj v tomto prípade je potrebné čítať zákon ako celok a hľadať v ňom zmysel a zámer.

Bol tento článok pre Vás užitočný?

Related Articles