Pedagogický asistent podľa § 21 zákona 138/2019 pomáha všetkým deťom, ktoré to potrebujú pri prekonávaní ich bariér (jazykových, kultúrnych, sociálnych, zdravotných…) a vytváraní rovností príležitostí vo vzdelávaní. Takže odporučiť možno asistenta zo strany poradenského zariadenia hocikomu, ba dokonca aj triede, ak je tam viacero bariér alebo je riziko nerovností príležitostí vo vzdelávaní, napríklad ak je priveľká trieda, je tam veľa detí v riziku a pod. Na samotné pôsobenie asistenta v skutočnosti ale žiadne odporúčanie CPP nie je potrebné. Je to plne v kompetencii školy, kde a akým spôsobom pedagogický asistent pôsobí, ak plní zákonom stanovenú náplň.
Asistent učiteľa pre deti so ZZ cez májovú dotáciu je jeden z mnohých spôsobov, ako získať financie a to cez ministerstvo školstva. Škola totiž môže financovať asistentov aj z vlastných zdrojov školy z navýšených normatívov alebo financií od zriaďovateľa. Májové žiadosti sa podávajú cez priloženie odporúčania na asistenta pre konkrétne dieťa so ZZ od poradenského zariadenia. Na to, aby odporúčanie bolo relevantné, musí sa ísť podľa zákona 597/2003, kde nie je uvedená podmienka integrácia, ale to, že je dieťa zdravotne znevýhodnené. Toto je ale iba štátna dotácia. Samotné zamestnávanie tohto človeka je už potom na základe zákona 138/2019, kde sa táto osoba už nevolá asistent učiteľa, ale pedagogický asistent. Asistent nemá ale slúžiť jednému žiakovi, ale celej triede, príp. aj iným deťom. Samozrejme, ak škole sú pridelené májové financie na základe konkrétneho dieťaťa, očakáva sa, že bude pomáhať aj niektorému z detí so ZZ, resp. v ich triedach.
Po zmene pripravovanej novely školského zákona o podporných opatreniach bude aj financovanie asistentov nastavené inkluzívnejšie pre podporu všetkých detí/tried, ktoré to budú potrebovať, predpokladá sa až trojnásobné zvýšenie doterajšieho počtu asistentov zo 6000 na 18.000 úväzkov. Asistent učiteľa môže pomáhať aj deťom zo SZP, deťom cudzincov a i.