V sérii článkov Novela školského zákona 2022, Vám postupne predstavujeme novinky, na ktorých sme sa priamo podieľali.
Zadefinovaním inkluzívne vzdelávanie
V § 2 školského zákona sa prepája slovenská legislatíva s medzinárodnou, predovšetkým so všeobecným Komentárom OSN č. 4 (2016) o práve na inkluzívne vzdelávanie.
Definícia uvádza, že ide „o spoločné vzdelávanie detí uskutočňované na základe rovnosti príležitostí a rešpektovania ich výchovno-vzdelávacích potrieb a individuálnych osobitostí a podporujúca ich aktívne zapojenie do výchovno-vzdelávacích činností školy.“
Definíciu formulovali experti z Inklukoalície.
Inkluzívne vzdelávanie sa zavádza aj ako povinný princíp výchovy a vzdelávania a právo dieťaťa naň.
A to v čase, keď inkluzívne vzdelávanie stále nie je jasné a jednotné ani v odborných kruhoch. Obávame sa, že v praxi táto zmena neprinesie nateraz žiadne viditeľné zmeny.
V Inklucentre k tejto téme vydávame aj odborné aj metodické články a publikácie, ktoré pre hlbšie štúdium vrelo odporúčame.
Používanie pojmu integrovaný
Legislatíva upratuje aj pojmy a v rámci toho úplne ruší duplicitný pojem “začlenený”, ostane tak už iba pojem integrovaný.
Zmena bola realizovaná na podnet Inklucentra.