Koncepcia náplní práce podporných profesií je stručne vymedzená v § 21 a nasledujúcich zákona 138/2019 a sčasti je už vymedzená aj v aktuálnom procesom Štandarde z dielne VUDPaPu. Čoskoro pribudnú aj obsahové štandardy. O náplni práce jednotlivých profesií sa dozvieme aj v odbornom výstupe VUDPaP publikovaným na stránke ministerstva v jednotlivých podporných úrovniach, pričom školy sa týka prvá a druhá úroveň a poradenských zariadení 3 až 5 úroveň.
Na systém organizácie pracovnej činnosti a príp. zneužívanie na inú pracovnú činnosti sme opakovane upozornili v našich článkoch:
Školskému špeciálnemu pedagógovi sa neurčuje priama výchovno-vzdelávacia činnosť a to práve preto, že potrebuje mať veľkú flexibilitu v pracovnej činnosti. Pôvodne bol školský špeciálny pedagóg odborný zamestnanec a teda o presnom rozvrhu ani nikto bežne neuvažoval. Jeho činnosť je veľmi dynamická a mení sa, nedá sa ani náznakom porovnať s učiteľmi. Aj preto musí medzi vedením školy a školským podporným tímom existovať veľká miera dôvery v profesionalitu. A čo je dôležité dodať, vedenie školy zväčša nemá obsahovo podobnú náplň alebo kvalifikáciu, ako odborní zamestnanci a školský špeciálny pedagóg. Preto pri vymedzení jeho práce a kontrole treba byť súčinný s poradenským zariadením, ktoré má z § 131 ods. 4 h) metodicky týchto zamestnancov usmerňovať. Rovnako aj VUDPaP na národnej úrovni. Náplň práce je preto potrebné pripravovať a realizovať v úzkej súčinnosti s CPP.
Uveďme príklad ako rozvrhnúť činnosť s deťmi. Školský špeciálny pedagóg či školský psychológ by nemal pracovať väčšinu času individuálne s deťmi podľa presného rozvrhu. Z hľadiska psychohygieny vidíme ako optimálne max. 3-4 hodiny denne pracovať priamo s deťmi. Odborníci v školách potrebujú totiž raz toľko času tráviť konzultovaním, koordinovaním, podporou rodiča, učiteľov, pozorovaním v triedach, nastavovaním systému podpory, hodnotenia a metód v triedach, spoluprácou s poradenským zariadením, kuratelou a ďalšími subjektmi. Optimálny rozvrh činností myslí aj na krízové situácie.
Pedagogických asistentov treba nechať pôsobiť pod vedením a koordináciou školského špeciálneho pedagóga a školského podporného tímu a nezasahovať zo strany vedenia školy do rozvrhnutia ich činnosti. Pedagogickí asistenti síce majú stanovení v Nariadení vlády o priamej výchovno-vzdelávacej činnosti úväzok (podľa učiteľa, ktorému asistujú – 22-23 hodín, alebo podľa vychovávateľa 25 hodín či podľa učiteľky v materskej škole 28 hodín). Pedagogický asistent nemusí ale vykonávať iba činnosť v triede, ale aj v školskom klube detí, môže viesť doučovanie, podporný klub pre deti po vyučovaní. A k tomu samozrejme prináleží mnoho nepriamych činností ako sú konzultácie, spolupráca s rodičom, učiteľmi, príprava pomôcok, úprava a hodnotenie písomiek a mnohé iné.
Nakoľko všetci uvedení zamestnanci nezodpovedajú priamo za školský vzdelávací program, resp. za vyučovanie, nie je ich úlohou suplovať učiteľov či vychovávateľov a priamo vyučovať predmety v triede s celou triedou.