TRVANIE PROJEKTU: 1. 11.2023 – 30. 10. 2024.
Cieľom je sieťovanie dvoch susedných krajín pôsobiacich v oblasti inkluzívneho vzdelávania s cieľom prepájať spoločne nadobudnuté poznatky zo vzdelávania v traumu rešpektujúcom prístupe v školách. Traumu rešpektujúci prístup je založený na komplexnej práci s deťmi počas vzdelávacieho procesu a neuropsychologických poznatkoch.
Partner projektu
Society for All, z. s. (SOFA) podporuje rozvoj inkluzívneho vzdelávania v českom vzdelávacom systéme. Združuje neziskové organizácie, zástupcov akademickej obce, zástupcov škôl, rodičov i mladých ľudí so špeciálnymi vzdelávacími potrebami, ktorí veria, že spoločné vzdelávanie je cestou k súdržnej a prosperujúcej spoločnosti.
Pozrite aj: stránka projektu partnera Society for all.
Projekt „ Trauma rešpektujúci prístup“ je realizovaný zmluvou č. 2023-1-SK01-KA210-SCH-000155275
o poskytnutí grantu Slovenskou akademickou asociáciou pre medzinárodnú spoluprácu v rámci vzdelávacieho programu Európskej únie Erasmus+.
Aktivita je súčasťou bilaterálnej spolupráce Inklucentra a Society for All v rámci Erasmus+ projektu Trauma rešpektujúci prístup. Projekt je spolufinancovaný Európskou úniou.
O projekte
Pandémia ani vojna nás nešetrili a dôsledky sa nám ukazujú každý deň v školách – zhoršené duševné zdravie, rastúce napätie a nárast náročného správania. Vnímame, že všetci potrebujeme podporu a zaslúžime si láskavú trpezlivosť, aby sme naberali sily a dokázali ťarchu týchto časov premeniť na užitočnú skúsenosť. V projekte spolu s českým partnerom Society for all sme presvedčení, že existuje spôsob, ako to dosiahnuť a práve preto sme rozbehli spoločný projekt s názvom Trauma rešpektujúci prístup.
V rámci projektu pracujeme spolu s partnerom na naplnení týchto cieľov:
- aktívne prepájanie dvoch národných expertných organizácii dvoch najbližších spojeneckých krajín v EÚ v tej istej téme inkluzívneho vzdelávania,
- podrobnejšie zdieľanie a prenos know how oboch organizácii medzi sebou pre skvalitnenie práce na národnej úrovni,
- etablovanie a implementovanie výsledkov projektu PorT – Trauma rešpektujúceho prístupu do vzdelávania na národnej úrovni – cez školenia, výcviky, materiály, videá
- advokačná a informačná kampaň na podporu detí s traumou, znevýhodnením, utečencov (najmä detí z Ukrajiny) pri ich začleňovaní a vytváraní bezpečnej klímy v triedach
Porozumenie sebe a porozumenie druhým prispieva k bezpečiu v školách.
Realizované aktivity
- vyškolili sme už viac ako 80 pedagógov a odborných zamestnancov v tvorbe bezpečia a traumu rešpektujúcom prístupe
- poskytli sme rozhovor pre denník N – Najhoršie je poslať dieťa za trest za dvere a nechať ho tam samo. Odborníčka vysvetľuje, ako trauma mení mozog
- zúčastnili sme sa panelovej diskusie, ktorá bolo súčasťou vzdelávania organizovaného OZ Archa – NA VZŤAHOCH ZÁLEŽÍ – Vzdelávanie a prax citlivá voči traume KANADSKÉ INŠPIRÁCIE
- diskutovali sme o dopadoch stresu na deti vo webinári Komenského inštitútu
- v spolupráci s VÚDPaP sme nahrali podcast Emocionálne bezpečie – prečo je tak dôležité.
- spolupracujeme s RCPU vo Zvolene na zavádzaní traumu rešpektujúceho prístupu do školy
- pripravili sme seminár pre pracovníkov Migračného úradu, ÚPSVaR a Polície SR, ktorí pracujú s deťmi prichádzajúcimi z tretích krajín
- zúčastnili sme sa na konferencii UNICEF na tému Inkluzívneho vzdelávania
- v spolupráci s Ligou za duševné zdravie sme vytvorili online kurz Ako sa rozprávať s dieťaťom, ktoré odmieta komunikovať a stráca záujem o okolie, ktorý je súčasťou cyklu ďalších online kurzov Ako sa rozprávať s dieťaťom. Kurzy sú dostupné bezplatne. Ako sa rozprávať s dieťaťom, ktoré odmieta komunikovať a stráca záujem o okolie (dusevnezdravie.sk)
- zapojili sme sa do kampane Načúvajme si nacuvajmesi, ktorej cieľom je zvýšiť povedomie o význame bezpečia a podporných vzťahov na školách,
- zúčastnili sme sa disku Ako môžu školy podporovať duševné zdravie detí, ktoré organizovalo Centrum vzdelávacích analýz.
- vytvorili sme bulletin Tvorba bezpečia nielen v školskej triede Bulletin-tvorba-bezpecia-v-triede.pdf (inklucentrum.sk)
- Na portál EPALE sme publikovali článok o projekte Traumu rešpektujúci prístup ako základ inklúzie nielen v školách
- Centrum vzdelávacích analýz pre nás v rámci projektu vypracovala rešerš nástrojov na meranie kvality vzdelávaní
Inklucentrum bude aj naďalej prinášať užitočné informácie z oblasti traumu rešpektujúceho prístupu v podobe článkov, vzdelávaní a prekladov zo zahraničnej praxe.
V rámci projektu vznikli aj 2 bulletiny: Tvorba bezpečia (nielen) v školskej triede a Deti z cudziny a rozmanitosť triedy. Bulletiny sú voľne dostupné na stránke: https://inklucentrum.sk/publikacie/. Anglické verzie bulletinov https://inklucentrum.sk/en/publications/
Výstupom projektu je i analytikmi spracovaná Rešerš overených nástrojov pre hodnotenie kurzov profesijného rozvoja, s ktorou plánujú obe zapojené organizácie v rámci svojich krajín ďalej pracovať. Cieľom je mať overený nástroj (dotazník), ktorý bude celoplošne používaný naprieč organizáciami poskytujúcimi vzdelávanie.
Články a videá
Projekt traumu rešpektujúci prístup začíname návštevou partnera Society for All v Prahe.
Zmierňujeme dopady náročných rokov a pomáhame všetkým deťom prostredníctvom traumu rešpektujúceho prístupu
S traumou sa stretávame čoraz častejšie. Čo môže urobiť škola?
Ako mi traumu rešpektujúci prístup pomohol byť lepšou učiteľkou
Na Denník N: Pokojný dospelý je to najlepšie, čo môžeme deťom dať. Psychologička vysvetľuje, kedy sa deti cítia bezpečne
Na aktuality.sk: Deti v reedukačných centrách sú najzraniteľnejšie. Prestaňme ich považovať za budúcich kriminálnikov (rozhovor)
Na Denníku N: Psychológ Viktor Križo: V školách majú visieť plagáty o priateľstve a nie o šikanovaní. Z tragédií sme sa zatiaľ nepoučili
Na TASR: Psychologička: Školy do veľkej miery zrkadlia stav spoločnosti
Na TASR: Psychologička: Deti v školách potrebujú učiteľov, ktorí sa majú dobre
O traumu rešpektujúcom prístupe jeho propagátorky z Inklucentra a Society for all.
Zuzana Krnáčová a Mária Jaššová o Emocionálnom bezpečí – prečo je také dôležité?
Diskusia v spolupráci s Komenského inštitútom a Society for All: Ako pôsobí stres na mozog a správanie dieťaťa.
Počúvame sa v školách dostatočne? Verejná diskusia na tému duševného zdravia. Zuzana Krnáčová, artepsychoterapeutka a liečebná pedagogička z Inklucentra a Naďa Navarová, špeciálna pedagogička na Základnej škole Riazanská.
Iniciatíva #Načúvajme si bola témou novinárskych raňajok pre médiá, verejnosť a zapojené organizácie.
Na tn.cz: Terapie: Křehkost dětské duše závisí na zázemí. Oporou může být i učitel či trenér, říká psycholožka.