Veľmi zaujímavá otázka, na ktorú nemáme nikto ešte postačujúcu odpoveď je, ako sú prepojené tri systémy podpory:
- Individuálny vzdelávací program určený pre deti so ŠVVP
- Podporné opatrenia určené jednak pre všetky deti (tzv. všeobecné), pre deti v dočasnej kríze alebo ako opatrenia pri osobitných rizikách (cielených) a pre dlhodobé alebo trvalé riziká (špecifické). Delenie PO vychádzalo z Plánu obnovy a odolnosti, ale do novely šk. zákona sa takého delenie priamo nedostalo.
- Podporné úrovne od prevencie na úrovni triedy (1 stupeň podpory) cez cielenú podporu ŠPT (2 stupeň) až po špecifickú podporu v poradenskom systéme (3 – 5 stupeň).
V systéme podporných opatrení je IVP (úprava obsahu, metód, foriem, prístupov) lokalizované na úroveň cielených podporných opatrení a zároveň by patrilo do podpornej úrovne 2. stupňa.
prevencia | všeobecné podporné opatrenia | prvý stupeň podpory |
IVP | cielené podporné opatrenia | druhý stupeň podpory |
terapia, intervencie | špecifické podporné opatrenia | tretí stupeň podpory, štvrtý stupeň podpory, piaty stupeň podpory |
Vyvstáva samozrejme prirodzene otázka, na čo bolo potrebné vytvárať tri systémy podpory, či nebolo namieste, aby ľudia v systéme mali jeden logicky usporiadaný systém. Všetky tri systémy v praxi súbežne vytvárajú množstvo nejasností, duplikácii a zmätku. Nebude jasné, či žiak je ŠVVP a má z toho vyplývajúce úpravy, ktoré zákon i vyhlášky predpokladajú alebo bude žiak v móde niektorého iného podporného opatrenia bez ŠVVP. Kto bude zodpovedná osoba v tom danom type podporného opatrenia – ktorý stupeň podpory v treťom stĺpci? Predpokladáme, že už len pojmovo dôjde k zamieňaniu podporného opatrenia a stupňa podpory a bude vznikať mnoho zmätkov. Inklucentrum žiadalo opakovane od VUDPaPu aj ŠPÚ (NIVAM), aby oba systémy zjednotili a predstavili verejnosti iba jeden podporný systém. Dieťa, škola ani poradenské zariadenie nepotrebujú denne riešiť štylistické cvičenia a detektívne hľadať pomoc v stovkách strán štandardov, katalógu podporných opatrení, v zákonoch či usmerneniach inšpekcie, poradenských správach a IVP.
Pôvodná koncepcia podporných opatrení totiž počítala s tým, že sa rozsiahlejšie upraví a zruší starý koncept integrácie (čo sa aj udialo), ŠVVP/IVP (čo sa neudialo), čo by rozhodne dávalo zmysel. Prepojenie reformy VUDPaPu a ŠPÚ by vyžadovalo len niekoľko koordinačných stretnutí a úpravu v legislatíve.