Ranné kruhy, predstavené Ministerstvom školstva ako nástroj na budovanie pozitívnej klímy v školách, prinášajú priestor pre dialóg, vzťahy a zmysluplný začiatok dňa. V mnohých školách už pomáhajú upevňovať vzťahy, znižovať napätie a posilňovať komunitu. Nie je tomu však na všetkých školách, kde sa ranné kruhy zaviedli.
Natíska sa otázka, či sa ministerstvu podarilo odkomunikovať ranné kruhy ako niečo, čo má potenciál zmysluplnej podpory a prevencie.

V našich vzdelávaniach stretávame desiatky učiteľov, učiteliek, odborných zamestnancov a asistentiek a pýtame sa aj na to, ako sa im darí s rannými kruhmi na ich školách.
Ako sa darí ranným kruhom v praxi škôl?
Inklucentrum už niekoľko rokov propaguje ranné kruhy ako zmysluplný nástroj na vytváranie podpornej klímy na školách. Vytvorili sme k tejto téme bulletin Ranné kruhy, ponúkame vzdelávanie (Ranné kruhy vo vyučovaní, Ranné kruhy interaktívne) a boli sme prizvaní aj ministerstvom školstva k spolutvorbe stratégie ranných kruhov. Je preto pre nás dôležité zisťovať, ako sa ranné kruhy udomácňujú na školách. To, čo počúvame však nie sú vždy len pozitívne prípady.
Stretávame sa aj s nepochopením zo strany vedenia v niektorých školách, kedy sú ranné kruhy prinášané medzi učiteľov spôsobom – chceš, či nechceš, ministerstvo prikázalo, tak ich musíme robiť.
Na niektorých školách ich dali do rozvrhu o 7:20 v pondelok ráno, aby žiaci nevymeškali nič z rozvrhu. A aj keď sa na to sťažujú rodičia aj žiaci – je to povinné.
Táto povinnosť na iných školách zase znamená, že neskorý príchod na ranný kruh sa rovná neospravedlnených 5 minút. Deväť krát neskorý príchod a je z toho neospravedlnená hodina. Sú školy a nie je ich málo, kde ranné kruhy nenávidia žiaci, učitelia aj rodičia – ale ministerstvo prikázalo, tak musíme.
Kde sme sa v tom stratili? Prečo sa rannými kruhmi navzájom trestáme, keď ich zmysel má byť opačný? Ako z tohto nezmyselného zápasu nájdeme cestu von?
Niekoľko zásad, ktoré fungujú:
Pamätajme a neustále si pripomínajme zmysel ranných kruhov – ten je jednoduchý – zlepšiť školskú klímu a podporiť zdravé vzťahy na škole.
- Ranné kruhy nie sú povinné, sú odporúčané ministerstvom školstva. Možnosti realizácie ranných kruhov v rámci školského vzdelávacieho programu a školského poriadku | Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže Slovenskej republiky
- Je jedno ako ich budete nazývať – ranné kruhy, poobedné kruhy, svetielka, pohoda, komunitné stretnutia – na názve nezáleží, záleží len na dobrom prevedení.
- Má to byť spoločne strávený čas, pretože je to o tvorbe triednej komunity. Cítiť sa členom spoločenstva, komunity je jeden z troch základných pilierov pre inkluzívnu školu a podmienkou pre zdravý psychický vývin každého z nás.
- Každý je vítaný, učiteľ aj žiak. Aj keď mešká, aj keď sa zle správa, aj keď veľa rozpráva, aj keď sa nezapája. Netrestajme žiakov za neskoré príchody na ranné kruhy – tento priestor má byť bezpečný, nie hodnotiaci.
- Niekedy stačí jednoduchá otázka „Ako sa máte?“ alebo spoločný smiech – nemusí to byť zložitá aktivita.
- Ak už teraz máte z ranných kruhov vyrážky, podeľte sa o svoje pocity so žiakmi. Ak s nechuťou prichádzate na ranné kruhy, pravdepodobne to žiaci už dávno zistili a uľaví sa všetkým, keď si to poviete a ideálne prídete na spôsob ako stráviť spoločný čas zmysluplne.
- Obráťte sa na vedenie školy, alebo školský podporný tím, ak potrebujete v ranných kruhoch podporiť. Mali by vám ukázať ako ranné kruhy viesť, konzultovať s vami, zaplatiť vám vzdelávanie, odporučiť zdroje.
- A posledný tip – ak momentálne z hocijakých príčin nechcete v spoločných stretnutiach s triedou pokračovať, nerobte to. Ušetríte trápenie sebe aj žiakom. Zároveň si ale v sebe prejdite dôvody, prečo to tak cítite a čo, alebo kto by vám v tom mohol pomôcť. Najlepšie sa totiž učíme, keď s daným človekom máme vybudovaný dobrý vzťah – a ten sa dá vybudovať v spoločných neformálnych stretnutiach aj počas ranných kruhov. Buďme teda k sebe láskaví a netrápme sa niečím, čo nám má všetkým pomáhať.
- Zdôrazňujeme, že ranné kruhy musia byť učiteľom ako čas zaplatené (uvádza to aj samo ministerstvo školstva) a žiaci to majú mať ako súčasť vyučovania, nie vyčlenené na okraj záujmu a mimo bežného rozvrhu. Ranný kruh by mal byť pri tragédiách a nebezpečí v školách prioritou a teda byť dotovaný z disponibilných hodín pre žiakov.
Školská inšpekcia si posvietila na ranné kruhy
Zavádzanie ranných kruhov monitorovala aj Štátna školská inšpekcia Ranné kruhy – nástroj na zlepšenie vzťahov a duševnej pohody v základných školách začiatkom roka 2025 na 1820 školách naprieč Slovenskom. Pozitívnou správou je, že až dve tretiny škôl zaviedli ranné kruhy, alebo ich ekvivalent. Menej pozitívnou správou je, že „Podľa vyjadrení väčšiny riaditeľov ZŠ boli ranné kruhy zamerané najmä na prenos informácií, riešenie konfliktov, triednych problémov, podnetov, diskusiu so žiakmi, aktuálne témy alebo prípravu podujatí a podobne. Skôr výnimočne boli nástrojom na prevenciu a ochranu duševného zdravia.“
Inšpekcia tiež zistila, že ranné kruhy na druhom stupni zaviedlo iba asi 50% škôl. Ranné kruhy majú pozitívny dopad aj na starších žiakov, ktorí síce svojím správaním naoko prezentujú, že nemajú o takéto trápnosti záujem, zároveň množstvo štúdií dokazuje, že vo vnútri sú vďační, ak dospelí o nich prejavujú záujem a majú možnosť zdieľať s inými spolužiakmi svoje myšlienky, pocity, humor, proste ak majú vytvorený priestor byť spolu a len tak sa rozprávať.
A ešte jedno zaujímavé zistenie zo strany inšpekcie – „…vzdelávanie na realizáciu ranných kruhov absolvovali pedagogickí zamestnanci len v menej ako tretine škôl… takisto nevyužívali žiadne materiály, ktorými by sa riadili….“ Ako uvádza správa „Učiteľ sa v rámci ranných kruhov dostáva do pozície mentora, kouča, mediátora, empatického poslucháča a mal by ovládať copingové stratégie vedieť pracovať s emóciami, posilňovať vzťahy a rezilienciu.“ S týmito zručnosťami sa nerodíme, tie získavame praxou a vzdelávaním.
Ranné kruhy a cesty k ľudskosti
Uvedomme si, že ranné kruhy sú len nástroj, ktorý nesmie byť dôležitejší ako jeho účel. Ranné kruhy majú byť o ľudskosti, ktorú si navzájom prejavujeme. Znamená to prichádzať od seba k druhému, so všetkým čo k tomu patrí. Zdravé vzťahy a pozitívna klíma nevznikajú na rozkaz za 10 min v pondelok ráno o 7:20hod. Ranné kruhy sú príležitosťou na stretnutie sa, ktorú tvorí dospelý svojím záujmom, porozumením, prijatím. A takými dospelými by sme nemali byť len tých ranných 10 min.
Autorka: Zuzana Krnáčová
Kam ďalej:
Bulletin Ranné kruhy vo vyučovaní
Webinár Ranné kruhy vo vyučovaní
Webinár Ranné kruhy interaktívne
Nahrávka Zavedenie ranných kruhov v škole












